FAQ |
Kalender |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det går alldeles utmärkt att bygga sitt eget ramverk. Primärt gör man det för att långsiktigt effektivisera utvecklingsjobbet och höja kvaliteten på sin egen kod.
Det går givetvis att använda ett befintligt ramverk, men då lär man sig inte så mycket, dessutom måste man först lära sig ett antal olika ramverk för att testa vilket som passar bäst för ens behov. Jag har alltid som utgångspunkt att bygga egna ramverk för min kod. Men jag kanske börjar med top-down-modell i stället för en bottom-up-modell. Dvs jag tänker ut de funktionella komponenter jag vill använda och sen löser jag det tekniska efter hand som det behövs, med stegvis förfining, det har funkat för mig (men jag varierar mig så vissa tekniska komponenter bygger jag också bottom-up). Skilj ut de komponenter som är till för att kapsla in HTML så de går att återanvända oavsett vilken typ av funktionell komponent du använder. Det funktionella är ju oftast det som skiljer mellan de projekt man bygger. Ska du bygga ett HTML-ramverk på ett bra sätt så bör du tänka på att Element är en generalisering av exemplevis DIV, BODY, HEAD mfl taggar. Det betyder att om man vill vara ortodox inom objektorientering så ska DIV vara en egen klass, PARAGRAF en egen klass m.m. Man kan ju i BODY lägga många olika DIV och DIV kan vara nästade i varandra. Skilj även på detaljklasser och listklasserna, det är inte samma sak, då det är helt olika egenskaper på listor och detalj/informationsklasser. Det kan vara en hög tröskel att få till ett användbart ramverk, men när man väl har rätt struktur så blir det kollosalt enkelt att använda, bygga ut och modifiera, det är enligt min mening mycket av det som är poängen med objektorientring. |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|