Kom ihåg mig?

PHP 5.5 har släppts

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-22, 13:04 #10
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Conny. No offence, men du måste nog uppdatera dina kunskaper här lite.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
För mig är det viktigt att ett programmeringsspråk har:

- Inkapsling för att dölja komplexitet och göra det förutsägbart och därmed "tryggt" att bygga större system
Det går utmärkt att göra i PHP också. Vad är det specifikt du saknar?

Citat:
- Modularitet för at enkelt lägga till och förändra funktionalitet
Även det här går utmärkt att göra i PHP. Det finns många (H)MVC-ramverk som visar väldigt bra prov på det här.

Citat:
- Stark typning för att hitta fel som programmeraren gör direkt vid kodning/kompilering
Det är inte så många fel som kan härledas till felaktig datatyp. Det är sällan det spelar någon roll om siffran du skickar in i en funktion är en string eller en integer. Typkonverteringen sker nästan alltid automatiskt när det behövs. Vill du specifikt typa en variabel är det väldigt lätt att göra.

Citat:
- Kompilering för att dels skydda kod mot ändringar av obehöriga och underlätta modularitet
Enligt mig en väldigt effektiv produktivitetsdödare. Jag vill kunna testa min kod sekunden efter att jag tryckt spara. Jag vill inte behöva vänta på att kompilatorn ska göra sitt. Hur underlättar kompilering för modulariteten?

Citat:
- Objektorienterad paradigm med alla dess övriga fördelar
Finns väldigt bra stöd för objektorienterad sedan PHP 5.3 och den blir bättre och bättre för varje version. Det finns i dagsläget få brister när det gäller det här jämfört med Java eller C#.

Citat:
- Numera finns även namespace för att underlätta modularitet och inkapsling med namnrymder
Sedan PHP 5.3 finns det stöd för namespaces.

Citat:
- Återanvändbarhet (inte "cut and paste" som mångfaldigar underhållsproblem) är ett mycket viktigt område som är ett kapitel i sig
Vet inte riktigt vad du syftar på här. Det finns inga begränsningar när det gäller återanvändning av kod varse sig du använder imperativ eller objektorienterad kod. För att flytta kod använder man "cut and paste" oavsett språk eller plattform.

Det finns däremot andra områden där det finns viss förbättringspotential när det gäller PHP, men jag tycker inte alls du träffar rätt här.

Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
sen finns det en hel del nackdelar med det, den största som jag ser är t.ex att det är just ett scriptspråk och det går segt när man har extremt mycket kod, eftersom det inte kompileras. kolla på t.ex magento som är ett superstort system byggt med Zend framework och miljontals rader. går superslött, men många löser det den enkla vägen genom att köra bättre hårdvara med SSD diskar och annat.
Det här är inte ett problem. Det är bara att använda en OP Code Cache som t.ex. APC, XCache eller eAccelerator för att den kompilerade koden ska cachas. Prestandaskilnaden är i stort sett obefintlig om man konfigurerar rätt.

Senast redigerad av pelmered den 2013-06-22 klockan 13:08
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017