FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag kör musikmixen på egen server och den segar ngt fruktansvärt.
Servern är en dell poveredge 860 med 8 GB minne. Jag kör med Exi5 virtualisering. Debian på linux burken, har satt den på 5 GB minne. Någon som har tips på hur man kan optimera den. Just nu finns det 8 inloggade och sidan segar som tusan. Sidan drivs av Joomla 2.5.9 samt några komponenter. Databasen är myisam.. Jag skulel verkligen behöva hjälp och tips på hur jag kan fixa det.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
- Är din databas normaliserad enligt första, andra och tredje normalformen? Om inte, gör det!
- Använder du InnoDB? Om inte, gör det! - Använder du Primärnycklar? Om inte, gör det! - Har du index på alla kolumner som är främmande nycklar? Om inte, gör det! - Har du index på alla kolumner som du kan söka på? Om inte, gör det! - Har du index på alla kolumner som finns med i dina WHERE-satser? Om inte, gör det! - Har du "smarta" dvs komplexa index? Om inte, gör det! - Använder du smarta Stored Procedures för alla dina frågor? Om inte, gör det! - Använder du dynamiska SQL-frågor? Sluta med det, använd Stored Procedures i stället! - Använder du frågor med Kartesiska produkter? Sluta med det, gör mer snäva urval i stället! - Använder du frågor som kan generera tablescan? Sluta med det, gör endast frågor med indexerade sökbegrepp! - Använder du frågor som listar hela tabeller? Sluta med det, gör snävare urval! Det var de första åtgärderna jag skulle kolla! Eftersom jag inte har sett ett DDL-script på hela databasstrukturen så är det svårt att ge mer detaljerade råd än så här i nuläget. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-04-08 klockan 21:43 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Tack!
Kör bara myisam. Har hört attd et skulel vara bäst, därför är mysqlen inställd på det. - Är din databas normaliserad enligt tredje normalformen? Om inte, gör det! <- Det vet jag inte ens vad du menar med det. Du verkar pålitlig av dig, jag ger dig gärna uppgifter för inloggning så du själv kan se. Är inte själv insatt i det mer än att optimera tabellerna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag vet absolut inget om Joomla dock! MyIsam är en Indexsekvensiell databasstruktur som är riktigt usel för relationsdatabaser. Du bör absolut använda InnoDB som är en "riktig" användning för relationsdatabaser (SQL). Det möjliggör en hel rad inbyggda funktioner och brukar vara det normala sättet att använda en relationsdatabas på. Men det beror på hur databasen är byggd från grunden. Normalisering är ett viktigt begrepp för databasstrukturen. Länkar om relationsdatabaser och normalisering: http://sv.wikipedia.org/wiki/Relationsdatabas (Relationsdatabaser) http://sv.wikipedia.org/wiki/Normalform_(databaser) (Normalisering av databaser) http://www.databasteknik.se/webbkursen/normalisering/ (Normalisering av databaser) Normalisering används för att höja databasens förmåga att själv tvinga fram en bättre kvalitet på den lagrade informationen. Om man redan i databasstrukturen bygger in så många tvingande affärsregler (dvs verkliga regler man har för informationen i sin verksamhet) som möjligt så slipper man ha den kunskapen i de applikationer som använder databasen och man slipper behovet av att användaren måste ha den kunskapen i huvudet och alltid kontrollera att all information är korrekt. Kort uttryckt så får användaren hjälp av databasen att kontrollera kvalitén på informationen som lagras i databasen. Datbasens roll som kontrollant av kvalitéen på informationen är normalt särskilt viktigt om man har en databas som används av många olika användare, exempelvis externa internetanvändare eller många applikationer eller andra it system. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Tack för era svar! Tyvärr finns det ingen ekonomi just nu att hyra server och webbhotell är tyvärr uteslutet.
Conny: DDL? Du får gärna tillgång till phpmyadmin på servern.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag tolkade TS fråga som en databasfråga för MySQL 5.1.... (Det finns en del SP-funktionalitet i 5.1 men är bättre i senare versioner av databasen). Jag har inte testat klustrade index i MySQL så jag vet inte om det funkar där, men det finns i de flesta relationsdatabaser. Det finns även vissa relationsdatabaser som kan ha multipla klustrade index, men då kräver det hiskeligt mycket mer hårddiskutrymme, eftersom indexerad info måste lagras flera gånger rent fysiskt. tror inte MySQL klarar det ännu. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Glömde....
- Låt det vanligaste sökbegreppet vara ett klustrat index (dvs lagras i fysisk ordning)! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Detta är en ganska gammal långsam server.
Vilken webbhotell/VPS/cloud-tjänst som helst borde springa cirklar runt den hårdvaran. Gör den tyvärr inte snabbare... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har du ett batteri kopplat till smart array kortet? det är ett känt problem att
om man inte har det eller om det är slut så segar Vmware. http://communities.vmware.com/thread/208767 finns fler artiklar och inlägg om det.. googla |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|