Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Utvecklingen går i precis motsatt riktning. De kinesiska lönerna ökar markant och ju mer välstånd man får i kina desto mer ökar lönerna och levnadsstandarden, därmed ökar kostnaderna och de kommer troligen inom 50-75 år att ligga på samma nivå som västvärlden gör då, vilket kommer vara högre än idag.
Jämför gärna med Japan som har haft en kollosalt snabb utveckling de senaset 50-75 åren, de ligger ju väl i nivå med övriga västvärlden nu. Samma sak kommer att hända med land efter land. När medelklassens ekonomi ökar så drar det med sig hela samhället i riktning mot ökat välstånd och därmed ökad kostnadsbild för företagen för hela landet. Ingen vill gå bkåt, alla vill framåt/uppåt. Det är en högst tillfällig obalans att det idag finns ett antal extremt välbergade länder samtidigt som det finns ett stort antal utvecklingsbara länder utan välståndet. I framtiden på 50-75 års sikt kommer sannaolikt de flesta länder vara båe välbergade och med högt välstånd. När affärerna ökar så minskar risken för ofred, för det är bad for business att ha krig i sitt eget land.
Just nu är tillväxten extremt stor i kina/asien, och inom 25-30 år komer denna tillväxttakt att kunna ses i Afrika.
Det är vad jag tror. Tidsperspektivet ligger dock bortom min aktiva tid så jag kommer inte få uppleva det själv, då jag pensioneras inom 20 år. men utvecklingen kommer dithän, det är jag absolut övertygad om.
|
Om andra länder utvecklas blir priserna högre här, så om en produkt blir 100 gånger dyrare från u-länderna idag kommer priset även ökas 100 gånger i I-länder som måste öka ännu mer för kunna ha råd att köpa.
Utan skillnader mellan länder så kommer inte export/import fungera så bra längre, om det inte är något ekonomisk vinning med det. Då kommer bara import/export endast bestå av produkter som inte går producera i landet. Eller råvaror då.
Krig används väldigt mycket idag för styrmedel i världen, USA och länder är expert på tillåta stadskupper eller avsätta regeringar efter egen vinning.
Sedan är det sjuk att det ska vara billigare importera mat och jordbruk än ha egen producerat, men beror ju endast på politiska beslut.