FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tips är också att inte översälja kapacitet för mindre pengar en vad det drar in.
Gör inte som Binero 2000 GB trafik 200 GB hårddisk. Det innebär i praktiken att får du en enda kund som faktiskt kommer nyttja dessa tillgångar går du mer eller mindre i konkurs direkt. Spela säkert erbjud normala konton så som allt från 1 GB utrymme till 10 GB. och normal webbtrafik såsom mellan 1 - 100 GB trafik. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Överförsäljning fungerar bäst för att nå den stora massan som går på det som ser störst och bäst ut och som ofta inte vet att resurserna är ändliga. Generellt tycker jag det handlar om trovärdighet, och personligen tycker jag överförsäljning är att luras och jag tycker prestanda är viktigare än att erbjuda mycket diskutrymme. Vi själva upplever inga tendenser att folk efterfrågar flera hundra gig i disk, utan man vill ha prestanda och kvalitet istället. Dessa kunder är ju dessutom de som behöver minst support.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Den som är ute efter en stabil, komfortabel och rejäl bil lär förmodligen kolla på typ bmw, audi och liknande bilar. Den som däremot är ute efter en bil utan några som helst krav och gärna så billigt som möjligt lär säkert lockas av en kia med 13 extra däck, 4 rattar och 9 wunderbaums i backspegeln. Så frågan man bör ställa sig är ju om man vill leva på att sälja kvalitet till kunder som vet vad dom vill ha och gärna betalar för det eller leva på kvantitet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Överförsäljning handlar inte så mycket om kvalitet/kvantitet utan mer vilken risk man vill ta. Säljer man webbhotellskonto med 1 gigabyte utrymme kan man antingen:
1) Köpa in hårddiskar (och backupsystem och så vidare) så att varje kund har 1 gigabyte utrymme på plats och ta betalt efter det även om det mesta av utrymmet aldrig kommer att användas. 2) Köpa in hårddiskar (och backupsystem och så vidare) så att alla kunder har vad de maximalt kan tänkas använda. Vissa kunder kommer att använda 1 gigabyte, vissa bara några megabyte. Alternativ 2 blir förstås billigare, men man tar då risken att man går med förlust om kunder plötsligt skulle börja använda mer utrymme än beräknat. Men har man många kunder så att genomsnittsanvändningen blir stabil är risken väldigt låg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har svårt att hitta någon annan bransch där man lovar 10 eller 100 gånger mer än vad man faktiskt kan leverera till sina kunder om alla vill ha det de har betalt för... I alla andra fall brukar det kallas för bedrägeri. :-)
Att "alla andra" gör likadant är väl ingen inteckning för att det är ett okej beteende? Jag förstår också att risken är liten, men den finns och vi ser ganska ofta rubriker här i forumet om STORA webbhotell som plötsligt får svåra prestandaproblem och jag är rätt övertygad om att just överförsäljning är ett problem i dessa fall.
Bara döda fiskar flyter med strömmen. Senast redigerad av Xamda den 2012-06-04 klockan 10:06 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Fast eftersom nästan ingen (om någon) använder så mycket kan ju de enstaka fallen som faktiskt gör det använda det utan problem. Hela affiliatebranschen är långt sjukare (acai, grants osv).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()