Kom ihåg mig?

Starta eget webbhotell

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-06-03, 14:43 #11
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Tips är också att inte översälja kapacitet för mindre pengar en vad det drar in.

Gör inte som Binero 2000 GB trafik 200 GB hårddisk. Det innebär i praktiken att får du en enda kund som faktiskt kommer nyttja dessa tillgångar går du mer eller mindre i konkurs direkt.

Spela säkert erbjud normala konton så som allt från 1 GB utrymme till 10 GB. och normal webbtrafik såsom mellan 1 - 100 GB trafik.
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-03, 19:48 #12
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
Överförsäljning är A och O när man driver ett stort webbhotell, ingen nyhet direkt och det är så branschen fungerar för att huvudtaget ha en bra tillväxt.

Jag säger så här, för att din business skall huvudtaget överleva, ÖVERSÄLJ ÖVERSÄLJ ÖVERSÄLJ.
Överförsäljning fungerar bäst för att nå den stora massan som går på det som ser störst och bäst ut och som ofta inte vet att resurserna är ändliga. Generellt tycker jag det handlar om trovärdighet, och personligen tycker jag överförsäljning är att luras och jag tycker prestanda är viktigare än att erbjuda mycket diskutrymme. Vi själva upplever inga tendenser att folk efterfrågar flera hundra gig i disk, utan man vill ha prestanda och kvalitet istället. Dessa kunder är ju dessutom de som behöver minst support.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-04, 08:43 #13
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
Överförsäljning är A och O när man driver ett stort webbhotell, ingen nyhet direkt och det är så branschen fungerar för att huvudtaget ha en bra tillväxt.
Det där beror ju dock väldigt mycket på vad man vill ha för typ av kunder också.

Den som är ute efter en stabil, komfortabel och rejäl bil lär förmodligen kolla på typ bmw, audi och liknande bilar. Den som däremot är ute efter en bil utan några som helst krav och gärna så billigt som möjligt lär säkert lockas av en kia med 13 extra däck, 4 rattar och 9 wunderbaums i backspegeln.

Så frågan man bör ställa sig är ju om man vill leva på att sälja kvalitet till kunder som vet vad dom vill ha och gärna betalar för det eller leva på kvantitet.
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-04, 09:25 #14
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Överförsäljning handlar inte så mycket om kvalitet/kvantitet utan mer vilken risk man vill ta. Säljer man webbhotellskonto med 1 gigabyte utrymme kan man antingen:
1) Köpa in hårddiskar (och backupsystem och så vidare) så att varje kund har 1 gigabyte utrymme på plats och ta betalt efter det även om det mesta av utrymmet aldrig kommer att användas.
2) Köpa in hårddiskar (och backupsystem och så vidare) så att alla kunder har vad de maximalt kan tänkas använda. Vissa kunder kommer att använda 1 gigabyte, vissa bara några megabyte.
Alternativ 2 blir förstås billigare, men man tar då risken att man går med förlust om kunder plötsligt skulle börja använda mer utrymme än beräknat. Men har man många kunder så att genomsnittsanvändningen blir stabil är risken väldigt låg.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-04, 10:04 #15
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Jag har svårt att hitta någon annan bransch där man lovar 10 eller 100 gånger mer än vad man faktiskt kan leverera till sina kunder om alla vill ha det de har betalt för... I alla andra fall brukar det kallas för bedrägeri. :-)

Att "alla andra" gör likadant är väl ingen inteckning för att det är ett okej beteende? Jag förstår också att risken är liten, men den finns och vi ser ganska ofta rubriker här i forumet om STORA webbhotell som plötsligt får svåra prestandaproblem och jag är rätt övertygad om att just överförsäljning är ett problem i dessa fall.

Senast redigerad av Xamda den 2012-06-04 klockan 10:06
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-04, 11:54 #16
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Jag har svårt att hitta någon annan bransch där man lovar 10 eller 100 gånger mer än vad man faktiskt kan leverera till sina kunder om alla vill ha det de har betalt för... I alla andra fall brukar det kallas för bedrägeri. :-)

Att "alla andra" gör likadant är väl ingen inteckning för att det är ett okej beteende? Jag förstår också att risken är liten, men den finns och vi ser ganska ofta rubriker här i forumet om STORA webbhotell som plötsligt får svåra prestandaproblem och jag är rätt övertygad om att just överförsäljning är ett problem i dessa fall.
Fast ofta är avtalen skrivna så att kunden ändå inte kan använda hela utrymmet eller trafiken. Antingen för dom då drar förmycket cpu/io/minne eller en lång lista vad man inte får lagra på utrymmet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-04, 17:57 #17
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg

Det är väl ett av flera tecken på att branschen inte är helt frisk.
Oläst 2012-06-04, 18:06 #18
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är väl ett av flera tecken på att branschen inte är helt frisk.
Instämmer, men detta är väl egentligen något man kan kalla en "USA-smitta"?
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-04, 18:52 #19
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2011
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2011
Fast eftersom nästan ingen (om någon) använder så mycket kan ju de enstaka fallen som faktiskt gör det använda det utan problem. Hela affiliatebranschen är långt sjukare (acai, grants osv).
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-04, 19:46 #20
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Instämmer, men detta är väl egentligen något man kan kalla en "USA-smitta"?
Jo, det är väl så och eftersom USA är ledande så blir det svårt att inte haka på eftersom många är vana vid amerikansk hosting även här i Sverige numera. Men det är ju tämligen absurt att erbjuda femtielva GB utrymme som man i princip aldrig kan nyttja utan att dra för mycket resurser eller bryta mot villkor om att använda webbutrymme för lagring av filer

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017