Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Starta eget webbhotell

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-06-04, 22:29 #21
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jo, det är väl så och eftersom USA är ledande så blir det svårt att inte haka på eftersom många är vana vid amerikansk hosting även här i Sverige numera. Men det är ju tämligen absurt att erbjuda femtielva GB utrymme som man i princip aldrig kan nyttja utan att dra för mycket resurser eller bryta mot villkor om att använda webbutrymme för lagring av filer
Så sant så Sant!

Problemet är ju att Sverige börjat göra som USA vilket jag tycker är helt fel. Det innebär ju att om jag går ut med ett erbjudande "100 TB trafik" "500 gb disk". Men i själva verket har jag bara en server på 1 tb utrymme och 10 mbit trafik! Men de spelar ju tydligen ingen roll då majoriteten av alla kunder ej nyttjar detta.

Och man tar mindre och mindre betalt och börjar mer och mer likna ett one.com. Ska man ha pålitligt webbhotell så letar jag alla gånger efter ett webbhotell som faktiskt levererar det jag köper.

Sen som andra säger har man ju oftast typ tillåtelse med cpu 1 -5% under visst antal minuter, hastigheten varierar etc, men hur har binero ställt sig till dessa krav kan man ju undra?

Skulle hellre vilja påstå att Binero säljer en produkt dom inte kan leverera. Eftersom det inte finns någon som helst marginal om någon har en hemsida på 200 gb diskutrymme och slukar 5 tb trafik i månaden.

/Z
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-05, 12:44 #22
EmilIsbergs avatar
EmilIsberg EmilIsberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
EmilIsberg EmilIsberg är inte uppkopplad
Medlem
EmilIsbergs avatar

Reg.datum: Mar 2007
Jag skulle direkt avråda att starta ett webbhotell i dagsläget, eftersom även om inte marknaden är mättad är det oerhört svårt att erbjuda något konkurrensmässigt kvalikativt när man jämför med de etablerade aktörerna. Jag beräknar att om man ska starta något seriöst behöver man åtminstone 2 miljoner i kapital. Utöver det gäller det även att ha stöd från bank och/eller investerare eftersom det kan behövas ytterligare finanser/stöd innan man når break-even (beroende på affärsplan).

Med det sagt tror jag nog det absolut är möjligt att starta webbhotellsverksamhet, om man fokuserar på max 10 kunder som man har väldigt nära samarbete med och där man kan bygga upp en riktig shared-hosting under en längre tid med de inkomsterna man får därifrån.

Ett alternativ är också att bli återförsäljare hos någon av de större webbhotellen och ge "dina" kunder mervärde, exempelvis personlig kontakt, automatiserad övervakning med SMS-notifiering, hemsidesbyggande och så vidare. Det finns även billiga VPSer där man kan lägga upp fattig-mans-webbhotell om man verkligen vill leka med server-konfiguration.
EmilIsberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-05, 13:13 #23
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av EmilIsberg Visa inlägg
Jag skulle direkt avråda att starta ett webbhotell i dagsläget, eftersom även om inte marknaden är mättad är det oerhört svårt att erbjuda något konkurrensmässigt kvalikativt när man jämför med de etablerade aktörerna. Jag beräknar att om man ska starta något seriöst behöver man åtminstone 2 miljoner i kapital. Utöver det gäller det även att ha stöd från bank och/eller investerare eftersom det kan behövas ytterligare finanser/stöd innan man når break-even (beroende på affärsplan).
Stora kapital behövs oftast för att hosting-företaget inte har kunskapen själva utan måste köpa alla lösningar, så har man inte kapital, måste man ha kunskap och idéer att erbjuda något som är konkurrensmässigt kvalitativt som du säger. Men visst, att sätta upp 1-3 linux servrar och installera cpanel/directadmin på dom kan vem som helst och en sådan lösning lär inte vara konkurrenskraftig mot dagens aktörer.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-05, 13:14 #24
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Fast ofta är avtalen skrivna så att kunden ändå inte kan använda hela utrymmet eller trafiken. Antingen för dom då drar förmycket cpu/io/minne eller en lång lista vad man inte får lagra på utrymmet.
Så sant så, ofta är det ju precis så det är. Ser fint ut med massor med utrymme och trafik, men så fort du börjar använda det så tar din CPU-kvot slut och problemet är löst. Gör ju inte att det känns bättre iofs.
Oläst 2012-06-05, 13:23 #25
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare

AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Jag har svårt att hitta någon annan bransch där man lovar 10 eller 100 gånger mer än vad man faktiskt kan leverera till sina kunder om alla vill ha det de har betalt för... I alla andra fall brukar det kallas för bedrägeri. :-)
Har du kollat på bredbandsbranschen? Bredbandsbolaget säljer ju 100Mbit fiber och har antagligen några tiotusentals användare på det, men jag tror inte de sitter på flera tusen gbit ens i samlad kapacitet.

För att inte tala om alla hundratusentals användare av 24Mbit ADSL, där har vi också några gbit i översälj
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-05, 14:32 #26
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av AndreasS Visa inlägg
Har du kollat på bredbandsbranschen? Bredbandsbolaget säljer ju 100Mbit fiber och har antagligen några tiotusentals användare på det, men jag tror inte de sitter på flera tusen gbit ens i samlad kapacitet.

För att inte tala om alla hundratusentals användare av 24Mbit ADSL, där har vi också några gbit i översälj
Beror ju på att kunden inte vill betala 30k per månad för sin anslutning, är ju "upp" till hastigheten.

Det finns inget som hindrar att kunden köper en dedikerad företagslina om dom vill få garanterad hastighet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-05, 15:18 #27
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Reg.datum: Apr 2005
Sluta vara så negativa, det är klart att grabben ska starta ett webbhotell.

Börja med att bli återförsäljare till ett befintligt webbhotell. När du har fått tillräckligt många kunder för att köpa egna servrar så gör du det. Allt eftersom kommer du sedan kunna bli ett eget domänombud, anställa personal, skaffa egen serverhall osv.

Hemligheten till att lyckas ligger i att hitta en egen nisch i webbhotellsbranschen. Och att marknadsföra detta bra/smart.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-05, 15:23 #28
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Beror ju på att kunden inte vill betala 30k per månad för sin anslutning, är ju "upp" till hastigheten.

Det finns inget som hindrar att kunden köper en dedikerad företagslina om dom vill få garanterad hastighet.

Det är väl samma sak med webbhotellen, kunden kan ju använda upp till 250 GB, men de flesta gör ju inte det och det vet ju du som leverantör om? Så att säga att de översäljer på det ena och göra likadant själv på en annan typ av tjänst.
Sludent är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-05, 16:19 #29

Citat:
Ursprungligen postat av Sludent Visa inlägg
Det är väl samma sak med webbhotellen, kunden kan ju använda upp till 250 GB, men de flesta gör ju inte det och det vet ju du som leverantör om? Så att säga att de översäljer på det ena och göra likadant själv på en annan typ av tjänst.
Fast skillnaden är att du kan använda full hastighet på bredbandet, det står inte i avtalet att du endast får ha x antal PPS och att kunden hastighets sänks om dom kommer över.

Eller att kunden endast får surfa http i 100Mbit, inte som webbhotellen som skriver att du inte får använda utrymmet till typ något alls.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-05, 18:09 #30
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av AndreasS Visa inlägg

Fast skillnaden är att det i bredbandsleverantörernas villkor inte står att de garanterar dig 100 Mbit/s utan "upp till" enligt vad de brukar definiera som "efter bästa förmåga". Dessutom brukar jag uppnå den önskade kapaciteten nio gånger av tio när jag testar och har väldigt bra erfarenhet av de flesta bredbandsleverantörerna för hemmabruk. Köper jag bredband till våra servertjänster kostar det oftast väldigt mycket mer, men då får jag alltid utlovad kapacitet...

Men visst, webbhotellen är inte ensamma, men det gör ju knappast saken bättre.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017