FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är ju i sig inget konstigt att ett företag driver olika verksamhet, så varför skulle det vara konstigt att flera sajter ligger på samma IP? Det finns ju troligen andra sätt att se att sajterna kommer från samma aktör - företagsnamn, kontaktuppgifter, ägare av domänen etc.
Vill man däremot "låtsas" att man är av varandra oberoende sajter, tex huvudsajt och sätta upp ett antal bloggar som länkar till sin huvudsajt, då är det nog en bra taktik att dölja detta förhållande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
En länk är en "röst". Att rösta på sig själv är inte värt särskilt mycket. Därför kan det ibland finnas anledning att dölja att flera webbsidor som korslänkar mellan varandra har samma ägare.
Men att sprida ut fyra e-butiker med liknande innehåll, på olika ip-adresser, känns ganska meningslöst. Google kan välja att inte indexera innehåll som är "duplicate content" - dvs kopior av annat innehåll som redan finns i Googles index. Men det spelar i det fallet ingen roll om sidorna har samma ägare eller inte. Det finns alltså ingen anledning att försöka dölja för Google att flera e-butiker har samma ägare. Däremot så kan det vara meningsfullt att variera produktbeskrivningar, mm, mellan olika butiker. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|