![]() |
Fyra e-shoppar på samma server
Jag har hjälpt en kund att lägga att lägga över fyra shoppar från osCommerce till Magento. Tre av shopparna har olika varor, och en av shopparna har varor från samtliga av alla andra tre.
Kunden fick besök av "ett större SEO" företag som ville sälja in sig och förklarade att: Ett par saker som är viktiga när man har flera shoppar med liknande sortiment, är att man har olika ip-adress och gärna även olika analytics-konton till de olika shopparna. Annars riskerar man att någon/några av shopparna blir nedgraderade. Killen som har hand om SEO i dag, samt killen som programmerar svarade ungefär samma sak: Det är bra med olika ip-adresser om man länkar mycket mellan de olika sidorna, men det görs det inte.. dessutom är det bara 4 sidor. Om man ska ha 4 olika Analytics konton på olika e-postadresser men kommer fortfarande logga in från samma IP så det ger ju inget. Bättre att ha det på samma konto, då förstår Google att man äger alla 4 sidor eftersom de ligger på samma server och har samma google-konto.. annars kan det ju bli så att Google tror att man försöker fuska lite och straffas av den anledningen istället. Så nu vill jag bara höra andras åsikter :) |
Teoretiskt håller jag med. Ifall man crosslinkar så är det aldrig bra att ha domänerna på samma IP eller samma "C-block" som det heter.
Praktiskt har jag aldrig haft ont om detta. Jag har samma "problem" då många av mina sajter ligger på samma IP. Jag hade nog oroat mig över andra saker gällande SEO, men vill man vara noga så kan man ganska billigt köpa en server på t.ex. Glesys och köpa olika IP. |
Testade liknande hos Glesys och det fungerade bra. Dock tror jag inte att jag vann något på det. Personligen tror jag att andra seo-bitar väger så pass mycket tyngre att skillnaden blir marginell (om ens någon).
Personligen tror jag seo-bolagen (som jag i övrigt är en bluff-bransch enl. min mening) propagerar detta för att det är lätt att argumentera för och är därmed lättsålda tjänster. Själv har jag aldrig sett en undersökning eller test till fördel för flera ip-adresser. Finns mååååånga andra sätt att se om siter har samma ägare. |
Det är ju i sig inget konstigt att ett företag driver olika verksamhet, så varför skulle det vara konstigt att flera sajter ligger på samma IP? Det finns ju troligen andra sätt att se att sajterna kommer från samma aktör - företagsnamn, kontaktuppgifter, ägare av domänen etc.
Vill man däremot "låtsas" att man är av varandra oberoende sajter, tex huvudsajt och sätta upp ett antal bloggar som länkar till sin huvudsajt, då är det nog en bra taktik att dölja detta förhållande. |
En länk är en "röst". Att rösta på sig själv är inte värt särskilt mycket. Därför kan det ibland finnas anledning att dölja att flera webbsidor som korslänkar mellan varandra har samma ägare.
Men att sprida ut fyra e-butiker med liknande innehåll, på olika ip-adresser, känns ganska meningslöst. Google kan välja att inte indexera innehåll som är "duplicate content" - dvs kopior av annat innehåll som redan finns i Googles index. Men det spelar i det fallet ingen roll om sidorna har samma ägare eller inte. Det finns alltså ingen anledning att försöka dölja för Google att flera e-butiker har samma ägare. Däremot så kan det vara meningsfullt att variera produktbeskrivningar, mm, mellan olika butiker. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson