| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | ||
|
|||
|
Medlem
|
Tycker du gör lite fel i att jämföra ett ramverk (RoR) med ett programmeringsspråk (PHP). Du kanske hade sett annorlunda på saken om du börjat med Zend, eller annat ramverk, för fem år sedan, eller om du för 6 månader sedan började programmera i ruby direkt istället för RoR.
PHP's motsvarighet till Gems heter pear, finns tonvis med färdig kod att använda sig av. PHP's low-barrier-to-entry som gör det möjligt, som du säger, att fulhacka saker är inte att se som något positivt. Det skapar en acceptans för slarv, det sprids dålig kod, folk lär sig "dålig" programmering etc... Har svårt att tro att det skulle finnas något som du kan göra i ruby som du inte kan göra i PHP, möjligtvis multitrådning om nu det kommer native i ruby |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Fast det behöver inte vara negativt för alla. Det finns idag ganska många småföretagare som lever helt på egenutvecklade webbplatser. Vet flera sådana som lyckats mycket bra trots att deras kod inte skulle ses som särskilt "bra" av lite striktare programmerare. Det är för dom viktigare att koda snabbt och funktionellt än att deras kod ska fungera som arbetsprov för en framtida anställning. Denna bredd och variation tycker jag snarare gör branschen mer intressant.
|
Svara med citat
|
|
|
#3 | |||||
|
||||||
|
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
I takt med att komplexiteten över så försvinner möjligheten att använda ett webhotell. Citat:
Citat:
Rails-teamet har löst många skönhetsproblem m.h.a monkey-patchning, något som b.la gjort de möjligt att skriva just 3.days.ago + 1.day. Citat:
Aaa, vad jag älskar de här argumentet. |
|||||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#4 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
|
Svara med citat
|
|
|
#5 | ||
|
|||
|
Medlem
|
Citat:
Ursäkta för att jag inte är lika produktiv och givmild som du.... Pear + pecl tror jag handlar om ett par tusen paket, men inget att jämföra med 28k. Jag vill inte ge mig på att argumentera mot RoR. Allt jag hört om RoR tilltalar mig, trevlig syntax, uppstyrd pakethantering med ett brett utbud, mvc etc... Att unit-tester är en norm inom communityt, som någon nämnde här, låter helt fantastikt. Hade jag haft tiden över så hade jag ögonblickligen gett mig på det. All min extra tid går just nu åt nodjs, den som inte hört om det tidigare borde ta sig en titt (verkar vara smått fantastiskt). Citat:
|
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#6 | |||
|
||||
|