Kom ihåg mig?

Dalish / Dalish91 betalar inte

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-05-02, 20:49 #21
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Dalish Visa inlägg
Det finns 1 anledning till att jag ogillar att göra affärer med personer som utger sig för att vara företagare, men i verkligheten inte är det.

Jag ber dig nu sista gången kekke att ta bort tråden, och att inte uppmana dig mer att verkligen få en ordentlig tvistlösning, Min bolags jurist säger att detta bör fortast möjligt tas bort, illa kvickt!
Det är straff bart att utge sig för att vara företagare och att gå ut med osann uppgift riktad emot företag enligt Paragraferna.
paragraf 7 kommer att inträffa om detta inte tas bort helt från denna hemsida!
Bara för att klargöra:
1. Du beställer ett jobb, kollar inte upp leverantören
2. Du får tjänsten levererad enl. överenskommelse
3. Du betalar inte pga. någon barnslig orsak och gömmer dig

Varför skulle någon av oss ta dig eller ditt bolag på allvar?
Dina svar är väldigt diffusa och osammanhängande och du tillför med allmän tråkig stämning här på WN som tidigare påpekat. Denna tråd förtjänar att stå kvar.

Senast redigerad av jayzee den 2011-05-02 klockan 21:13
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-03, 06:23 #22
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Bra att sånt här uppmärksammans. Jag vet inget om den person som pekas ut här, men i allmänhet är det suveränt att det uppmärksammas. Dock får nog moderatorer vara uppmärksamma så det inte utnyttjas i syfte att smutskasta "oskyldiga".

Folk som inte betalar är ett jäkla gissel och förtjänar knappast att behandlas "med silkesvantar". Det är i varje fall min personliga åsikt.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-03, 11:07 #23
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Feb 2005
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Vad säger avtalet?....

Nä, trodde väl inte att det fanns ett ....
Ett muntligt avtal, eller överenskommelse är lika giltigt som ett skriftligt.
Om dom dessutom tog det på skype (skriftligt), kom överens om pris och TS då levererade enligt vad dom kom överens om - är det ganska självklart ett avtalsbrott.
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-03, 11:14 #24
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Dalish Visa inlägg
Det finns 1 anledning till att jag ogillar att göra affärer med personer som utger sig för att vara företagare, men i verkligheten inte är det.

Jag ber dig nu sista gången kekke att ta bort tråden, och att inte uppmana dig mer att verkligen få en ordentlig tvistlösning, Min bolags jurist säger att detta bör fortast möjligt tas bort, illa kvickt!
Det är straff bart att utge sig för att vara företagare och att gå ut med osann uppgift riktad emot företag enligt Paragraferna.
paragraf 7 kommer att inträffa om detta inte tas bort helt från denna hemsida!

"straff bart", haha

Man kan vara företagare som privatperson, alltså Enskild firma. det som är relevant är om den du gör affärer med innehar F-skatt.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-05, 07:57 #25
gish gish är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
gish gish är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
Jag blev själv blåst på en timmes jobb. Är det någon som vet vad han har för anknytning till de faktureringsuppgifter man fick?
gish är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-10, 21:16 #26
ol.micke ol.micke är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2006
ol.micke ol.micke är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2006
Standard Även jag utförde jobb

Även jag gjorde ett jobb, dock fick han aldrig koden utan endast bara en sida som visade på det han ville ha, sedan fakturerade jag och när det var betalt skulle jag skicka koden, detta som säkerhet. Han försökte efter fakturan vara skickad få mig att skicka koden ändå och sa att han var borta på något men skulle betala så fort han kom hem. Men då jag efter utfört jobb börja ana att han var oseriös hänvisade jag han till att betala så skulle jag skicka koden direkt.

Betalningen har fortfarande inte skett trotts att det var någon månad sedan förfallodatumet gick ut. Tråkigt med sådana här personer..
ol.micke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-12, 02:50 #27
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kekke Visa inlägg
Jag har aldrig utgett mig ifrån att vara eller ha ett företag.

Personen i fråga ville utveckla en hemsida tillsammans med mig, och det blev aldrig av.

Istället frågade han på Skype om jag kunde implementera ett litet mini-cms på hans hemsida.

Detta tog några timmar och jag skulle få 300kr.

Personen satte sedan inte över pengarna och svarade inte på skype, wn eller mail.
Ringde honom och då sa han att han skulle sätta över pengar, men nu har det gått 1 månad och varken pengar eller ens ett litet meddelande finns från honom.

PS. Admin kan ta bort tråden
Man kan inte bara sätta över pengar. Det är endera lön om man jobbar som privatperson åt någon annan (oavsett om arbetsgivaren är privatperson eller företag/organisation). Eller så är det arvode till ett företag och då måste fakturering ske.

Vad står det i avtalet?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-12, 02:53 #28

Citat:
Ursprungligen postat av Jine Visa inlägg
Ett muntligt avtal, eller överenskommelse är lika giltigt som ett skriftligt.
Om dom dessutom tog det på skype (skriftligt), kom överens om pris och TS då levererade enligt vad dom kom överens om - är det ganska självklart ett avtalsbrott.
Om man diskuterar ett jobb på detta sätt så borde man göra klart vilka avtalets parter är. Dvs det borde klart framgå om det är privatpersoner eller företag som gör affärer.

Det måste ju framgå om det ska vara lön eller arvode och vem som betalar skatter och moms.

Visserligen faller beloppet på 300 kr inom ramen för de "skattefria" 999 kr man kan betala lön för utan att betala skatt per år till en och samma person. Men ett skriftligt uppdragsavtal skulle förmodligen ha gjort att parterna aldrig kommit överens om ett uppdrag och alla hade varit nöjda och glada i stället för att som nu hamna i en tvist.

När man lläser Dalish argument så ser man ju tydligt att han inte vet vad han pratar om.

Min standardtips är att aldrig påbörja ett konsultuppdrag utan ett skriftligt avtal, oavsett hur litet uppdraget är. Ett avtal kan vara mycket enkelt om man gör en standardmall som man har färdig för småuppdrag som det här.

Tänk på att även en vanlig bussbiljett är ett avtal och då är beloppet runt 20-30 spänn. Så skriftliga avtal är BRA!

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-06-12 klockan 03:02
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017