Kom ihåg mig?

Val av toppdomän och svenska bokstäver i domännamnet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-13, 17:27 #1
durken durken är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2010
Nykomling

Standard Val av toppdomän och svenska bokstäver i domännamnet

Hej!

Jag har två frågor.

1. Spelar det för googles del någon roll om jag har en .se .info .biz .com etc? Kommer en viss toppdomän att lättare kunna klättra i sökresultatet eller spelar det enbart roll för användaren som känner sig mer trygg med exempelvis .se?

2. Spelar det någon roll för google om jag har domännamnet tröja.se istället för troja.se? Kommer jag lika lätt kunna snappa upp användare som söker på "tröja" med troja.se?

Det var la det. Tack på förhand!
durken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-13, 17:56 #2
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2007
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar

Reg.datum: Jun 2007
1. Det finns olika teorier angående ändelse. Personligen tror jag inte att det spelar någon roll. Huvudsaken är att du har det sökordet du vill optimera för med i domännamnet. Sen ställer du in i Webmaster Tools vilket land du vill rikta dig mot med din webbplats.

2. Jag skulle föredra att satsa på IDN namnet, dvs det med åäö i. Om någon sedan länkar till dig med enbart domännamnet som ankartext dvs tröja.se så får du länkkraft eftersom tröja finns med. Sen blir ju troja.se något helt annat vilket blir att du istället kanske får kraft för en film som Brad Pitt är med i istället för tröja som du vill optimera mot. Vilket kanske inte är det mest optimala.
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-14, 14:08 #3
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik-s Visa inlägg
2. Jag skulle föredra att satsa på IDN namnet, dvs det med åäö i. Om någon sedan länkar till dig med enbart domännamnet som ankartext dvs tröja.se så får du länkkraft eftersom tröja finns med. Sen blir ju troja.se något helt annat vilket blir att du istället kanske får kraft för en film som Brad Pitt är med i istället för tröja som du vill optimera mot. Vilket kanske inte är det mest optimala.
@Fredrik-s - Jag anser att det finns mycket i det du säger!
Jag har i många år förespråkat den semantiska webben och i kombination med verksamhetsbeskrivande domännamn (rättstavade med rätt tecken, enligt wikisidor och ordlistor) kommer att bli ett absolut måste framöver, inte minst i en tid när vi kommer att översvämmas av allehanda TM-, GEO-, COMMUNITY-TLDer.

Ett varningens finger - en (1) enda TLD i "fel händer" har möjlighet att fördubbla antalet indexerade sidor på nätet. Vad ska då inte 5000 nya TLDer ställa till med.

I den "våtmarken" kommer det att behövas helt andra algoritmer än idag - en väg jag tror vi kommer att se är just betydligt större användning av IDN-domäner under .se än vad vi ser idag. Och de som inte säkrat de för verksamheterna relevanta IDN-domänerna kommer att få dyrköpta erfarenheter, är jag rädd.

2011 är ett IDN-år, enligt .SE:s sätt att se på IDN - då vi kommer att se lite olika saker ske kring IDN..under året.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-17, 14:13 #4
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar

Reg.datum: Nov 2004
.SE väger något tyngre än .com, .net, .nu och .org.
Övriga tld'er kan jag normalt avrekommendera för ifall du ska använda de i Sverige.

Normalt bör du försöka ha BÅDE idn och icke-idn om du ska bygga ngt vettigt. Men bara IDN rankar bättre i sökmotorer, medan epost-adresser ser bättre ut utan IDN.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-17, 14:29 #5
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Maccke Visa inlägg
.SE väger något tyngre än .com, .net, .nu och .org.
Övriga tld'er kan jag normalt avrekommendera för ifall du ska använda de i Sverige.

Normalt bör du försöka ha BÅDE idn och icke-idn om du ska bygga ngt vettigt. Men bara IDN rankar bättre i sökmotorer, medan epost-adresser ser bättre ut utan IDN.

Jag är av samma uppfattning, sen är det också noteringsvärt att Google Webmaster Tools inte tillåter att du geotaggar ccTLD:er, pröva detta genom att lägga till en .se i GWT och prova att tagga den, ni möts då av detta meddelande.

Citat:
Om din webbplats riktar sig till användare inom en viss region, kan du förse oss med information som hjälper oss att avgöra hur din webbplats visas i sökresultaten samtidigt som vi kan förbättra våra sökresultat för geografiska sökningar. Du kan endast använda den här funktionen för webbplatser med en neutral toppdomän, t.ex. .com eller .org. Landspecifika domäner som .ie eller .fr är redan förknippade med ett visst land eller en viss region. Om du inte vill att din webbplats ska förknippas med en viss geografisk plats väljer du Olistad.
Läs mer om hur du ställer in önskad geografisk inriktning
Att google har denna automatiska tagging får mig att tro att respektive ccTLD har mer effekt i sitt eget land än ändra domäner.

Sen tror jag att det finns undantag, .NU te.x, NU är i mina ögon en ccTLD för ön "Niue", men efter att ha snackat med LG Forsberg på Nunames, och fått reda på att 60% av alla .NU domäner är registrerade i Sverige, så känns det också sannolikt att .NU har en reell effekt i Sverige. Google borde se att TLD:n fylls till största del med svenskt content.

Efter detta valde jag att lägga upp en .NU domän i Google webmaster tools, och fick till min förvåning se att .NU enligt google inte tolkas som en ccTLD, eftersom GWT tillåter mig att geo-tagga .NU precis som en organisk tld som .com, .net, .org, .biz etc.

Men enligt wikipedia:
Citat:
.NU(Niue) is marketed as resembling "new" in English and "now" in Scandinavian/Dutch. Also means "nude" in French and Portuguese.
http://en.wikipedia.org/wiki/Country...p-level_domain

Senast redigerad av FredrikNas den 2011-03-17 klockan 14:31
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-17, 14:57 #6
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Kan tillägga att det tom är "manligt naken" på Franska och portugisiska
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-17, 19:29 #7
Nykomling

Nykomling

Jag tog och reggade en domän med svenska tecken med TLD .com. Det blev pannkaka. Det visade sig ju att firefox slagit av denna möjligheten per default pga en säkerhetsrisk. 43% använder sig av firefox. Det känns inte så kul att göra något med domänen nu, när den ser hopplös ut i firefox.

Går det att göra något åt detta?
Oläst 2011-03-17, 19:31 #8
FredrikNass avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av durken Visa inlägg
Jag tog och reggade en domän med svenska tecken med TLD .com. Det blev pannkaka. Det visade sig ju att firefox slagit av denna möjligheten per default pga en säkerhetsrisk. 43% använder sig av firefox. Det känns inte så kul att göra något med domänen nu, när den ser hopplös ut i firefox.

Går det att göra något åt detta?

Huh har du någon underlag för det?
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-17, 20:07 #9
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Huh har du någon underlag för det?
Prova url:erna färgadelinser.se och sen färgadlinser.net. Net-adressen ändras i firefox till xn--frgadelinser-gcb.net/ ... detta gäller firefox alltså. I safari ser det bra ut.

Man kan läsa om det här: http://www.mozilla.org/projects/secu...licy-list.html
Oläst 2011-03-18, 10:47 #10
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Det gör ju inte domännamnet värdelöst direkt.

Jag har en IDN domän under .com som konverterar ganska bra, trots att firefox skriver ut namnet som det faktiskt ser ut.

IDN domäner under t.ex. .se och .nu visas på det sättet du vill då deras teckentabeller är betydligt hårdare begränsade än t.ex. .com.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017