Kom ihåg mig?

Frågor om Fildelning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-24, 13:33 #1
vårdcentralen.se vårdcentralen.se är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2011
Nykomling

Standard Frågor om Fildelning

Hejsan

Jag har några frågor som kanske är självklara men känner att jag vill ställa dom här iallfall, jag har googlat efter svaren men inte riktigt fått korrekt svar.

Jag vet att det är olagligt att ladda ner filmer som inte har tillstånd från upphovsrätten, MEN hur är det med följande:

1: Tankafetast.com som bara länkar till torrents är det olagligt? OM ja, varför stänger man inte ner sidan?

2: TPB (piratebay) TPB, om jag hört rätt så hade dem filmer på sina egna servrar, eller är medhjälpen pga länkning till torrent-filerna?
eller är det medhjälp i lagens mening?

För det finns Miljoner sajter som länkar till torrents, och vissa som även tar betalt för torrents, det är väll annvändaren som begår brottet inte sajten?

Tacksam för svar
vårdcentralen.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-24, 13:48 #2
nms nms är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2010
nms nms är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2010
Det största klagomålet "rättssystemet" haft mot TPB har varit att TPB aktivt uppmanat sina besökare/användare till upphovsrättsbrott, men TPB har inte lagrat något upphovsrättsskyddat material på sina egna servrar (undantaget sådant TPBs "personal" själva fildelat på siten och möjligtvis lagrat på någon av sitens servrar). Principiellt borde en torrentsite/-tracker begå brott på samma sätt som när Posten befordrar brev eller Telia förmedlar telefonsamtal innehållande uppgifter som kan användas för att begå brott, men det svenska rättssamhället ser det inte på det sättet.

Kort svar: Alla andra torrentsiter som förmedlar information om upphovsrättsskyddat material (men inte förmedlar materialet i sig) bryter lika mycket mot lagen som TPB gjort.
nms är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-24, 14:30 #3
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Eftersom TPB-domen har överklagats så avvaktar branschen. När dommen väl har vunnit laga kraft så lär alla torrentsidor & trackers som drivs från Sverige stängas ner.

Utan att vara insatt i Tankafetast.com så kan man ju anta att de dock inte kommer beröras av dommen. Sidan hostas garanterat inte i Sverige och de använder ett .com-namn - alltså kan det bli svårt för en åklagare att få sajten stängd.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-24, 15:39 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Den springande punkten är uppsåt. Om en webbsida har till syfte att underlätta illegal spridning av upphovsrättskyddat material, så är webbsidan olaglig. Tvärtom så är det inte ett lagbrott om en webbsida av misstag hjälper till att sprida upphovsrättskyddat material. Det är därför som nms jämförelse med Posten eller Telia inte håller inom svensk rättspraxis. Posten och Telia har inte som sitt primära syfte att underlätta brott. I fallet TPB så gjorde rätten dock bedömningen att det var webbsidans primära syfte att underlätta spridningen av illegala filer.

TPB hade inte filmer på sin egen server.

Edit: Jag vet inte vad Tankafetast.com är för typ av webbsida. Men har den som syfte att underlätta illegal fildelning, så kommer den med största sannolikhet att betraktas som olaglig av svenska domstolar.

Senast redigerad av Gustav den 2011-02-24 klockan 15:45
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-24, 19:04 #5
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
coredev:
TLD:n spelar knappast någon roll. TPB kör .org..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-25, 04:31 #6
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Feb 2005
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar

Reg.datum: Feb 2005
Tingsrätten och hovrätten dömde ju TPB för just medhjälp till upphovsrättsbrott, dvs. att aktivt veta om, förstå innebörden och tillhandahålla en tjänst för piratkopiering.
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-25, 08:27 #7
coredevs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
coredev:
TLD:n spelar knappast någon roll. TPB kör .org..
Tjo.

Vad jag menade med att det hade varit en nackdel för en svensk torrentsajt att ha sin domän under .se eftersom en åklagare / domstol förmodligen kan få IIS att stänga ner deras domän. Samma sak gäller om de hade varit hostade i Sverige.

Eftersom Svensk lag inte gäller i t.ex. USA så förmodar jag att ett brott måste begås i USA för att det juridiska systemet där skall kunna stänga ner sajten om de har en .com-domän. Och det är ju frågan om man verkligen kan hävda när sidan endast finns på Svenska. Yes?
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-25, 13:13 #8
Nykomling

Nykomling

tror också att marknaden väntar på att HD ska fastställa dommen.
Fortfarande finns det ingen lag rent juridiskt som säger att länkning till torrents är olagligt,
rätta mig om jag har fel.

detta är iallfall vad jag hört från svenska webbhotell.
vårdcentralen.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-25, 16:44 #9
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Tjo.

Vad jag menade med att det hade varit en nackdel för en svensk torrentsajt att ha sin domän under .se eftersom en åklagare / domstol förmodligen kan få IIS att stänga ner deras domän. Samma sak gäller om de hade varit hostade i Sverige.
En åklagare kan knappast få IIS att stänga ner en domän, en laga kraft vunnen dom skulle möjligen göra det. Men om domen överklagas, knappast.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-27, 23:33 #10
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Du har hela ämnet väl utrett i den här tråden(speciellt emot slutet av den): http://www.wn.se/showthread.php?t=10...ht=tankafetast

Men för att sammanfatta är det som Gustav sa: enligt rättspraxis spelar uppsåtet väldigt stor roll även om man inte utför själva brottet själv.
Men du kan också bli dömd på grund av vårdslöshet eller oaktsamhet. Med detta menas att du vet om att du möjliggör olaglig fildelning men väljer att inte göra något åt det, eller att du blundar för det och låtsas som att du inte vet något om det fast det är uppenbart att du gör det.
Du kan inte bedriva en torrentsite där majoriteten av alla torrents är olagliga utan att kunna fällas för någon av följande: uppsåt, vårdslöshet eller oaktsamhet.

Men iom att TPB-domen inte vunnit laga kraft än går det inte att säga helt säkert hur det ligger till.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017