Kom ihåg mig?

Hur viktigt är användarvillkor i mitt fall och vad bör finnas med?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-01, 23:33 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Reg.datum: Nov 2009
Standard Hur viktigt är användarvillkor i mitt fall och vad bör finnas med?

Hej och ett Gott nytt år på er!

Jag har en liten fundering som rör användarvillkor. Jag har något som kan liknas med en bloggtjänst, där medlemmarna använder min tjänst för att publicera material på sidor som jag förser dem med. Man kan ju tycka att det är deras ansvar vad som finns på deras sidor, men i slutändan så är det ju trots allt jag som äger tjänsten och därför så har jag nu bestämt mig för att skriva ett användaravtal.

Min fråga till er är därför: Vad bör finnas med i ett användaravtal som rör en tjänst som min? Som jag skrev så har användarna möjlighet att publicera material via min tjänst och det är ju någonting man kan ta med i bedömningen.

Jag har tänkt på simpla punkter som:

* När ett material publiceras så tar jag inget ansvar för det, jag tar dock bort det om något olagligt hittas

* När en medlem skriver någonting så delas samtliga rättigheter med mig/min tjänst. (Denna punkt kan säkert förbättras, men jag vill skydda mig mot att bli stämd etc. för att en medlem anklagar min tjänst för att använda deras material när dom väl har publicerat det på min tjänst).

* Jag har rätt att ta bort en medlem och dennes material utan förvarning eller en förklaring

Fler punkter jag bör lägga till? Något jag bör förbättra?

Tacksam för hjälp!
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-02, 10:54 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Punkt ett är en vanlig efterhandskontroll och är tillåtet. Du måste ha någon form av kontroll (på förhand eller efterhand) för att följa lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor (1998:112).

Samtliga rättigheter? Vill du kunna stå som skapare av verket? Den ideella upphovsrätten borde du inte kunna ta över. Skriv istället i avtalet hur materialet kommer att användas (det kan vara breda kategorier) så slipper medlemmarna tveka.

Varför är den sista punkten så generell? Skriv istället de anledningar som kan finnas för radering: brott mot avtalet, om tjänsten läggs ner och eventuellt om du avser radera användare som inte loggat in på en viss tid.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-02, 13:06 #3
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Några saker som bör framgå i ett avtal:
  • Tydlig definition av vilka parter avtalet gäller mellan och vad som krävs för att avtalet ska anses träffat mellan parterna.
  • Vilkor för ångerrätt. I enighet med distans- och hemförsäljningslagen.
  • Avtalstiden. Hur länge gäller avtalet? Vad gäller vid uppsägning av avtalet? Vad gäller efter uppsägning?
  • Vilkor för fakturering. Kankse inte är aktuellt i ditt fall dock.
  • Dina rättigheter. Att ta bort innehåll som bryter emot reglerna, ändra pris, ändra avtal, hur du får använda det material som laddats upp till din tjänst.
  • Tjänsteleverantörens ansvar. Tar upp saker som att ansvara för hålla en bra upptid på tjänsten, meddela vid planerade driftstopp, ansvara för säkerheten, hantering av personuppgifter m.m. Du bör också begränsa ditt ansvar på något sätt om till exempel tjänsten skulle vara nere eller någon hackar tjänsten + force majeure.
  • Kunden/användarens ansvar. Att följa lagen(främst upphovsrättslagen, förtal, hets emot folkgrupp osv), att inte utnyttja buggar eller likande, att inte använda din tjänst för att sprida virus, skadlig kod eller likande, att de inte har rätt till andra saker/funktioner än de som de betalat för eller avtalats för m.m.

Senast redigerad av pelmered den 2011-01-02 klockan 13:09
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017