Kom ihåg mig?

Val av SEO företag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-30, 12:17 #1
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Medlem

Standard Val av SEO företag

Hej!

Ska köpa en SEO tjänst för att förbättra min hemsidas position på sökmotorerna. Har letat lämpligt SEO företag med aktsamhet och förstår nu varför det kallas en djungel!

Har lite koll på SEO men inte allt för mycket. Så skulle mer än gärna vilja veta vad ni tycker om dom två förslag som jag tänkt välja mellan.

Företag: Getupdated
Sökord: 10
Avtalstid: 12mån
Pris: 23 000/år
Garanti: 33% av sökorden på första sidan inom 4mån, annars kan man omgående säga upp avtalet.

Nackdel: Optimerar endast 3 undersidor

Företag: Mediaanalys
Sökord: 20
Avtalstid: 12mån
Pris: 25 000/år
Garanti: Ingen

Fördel: Säger att dom även optimerar mot Eniro, bing, yahoo osv. Alltså inte bara Google. (detta kontrollerar väl inte dom, så rätt uppenbart?)
Nackdel: Dom har begränsat erbjudandet till 50 inlänkar, detta är allt som behövs enligt deras teknikers bedömning. Visar det sig sen att fler inlänkar behövs så får man köpa det. Men den chansen är nästan obefentlig säger dom.

Båda företagen erbjuder/har:
Imponerande referenser
En dedikerad och ansvarig tekniker
Månadsvis rapportering och uppföljning
"90% av deras kunder förnyar efter 12mån"

Vilket förslag hade ni valt? Alla synpunkter önskas, är ganska mycket pengar för en småföretgare!
Kan ni rekomendera eller avråda mig från något av de två företagen? (Skicka gärna PM om sådant).

Senast redigerad av Hansen88a den 2010-09-30 klockan 12:49
Hansen88a är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-30, 12:57 #2
Andreas Bards avatar
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv
Andreas Bards avatar

Innan du bestämmer dig prata även med dessa SEO-bolag:

www.pineberry.se
www.svenskseo.se
Andreas Bard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-30, 13:37 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas Bard Visa inlägg
Innan du bestämmer dig prata även med dessa SEO-bolag:

www.pineberry.se
www.svenskseo.se
Pineberrys pris: 35 000 kronor. Har ej förhandlat om priset som jag gjort med priserna ovan.
Då med en startavgift på 3000 kronor, dock så betalar man mindre månadskostnad under dom 3 första månaderna. Samt att man inte har någon bindningstid!

Alla i den här branschen säger emot varandra. Dom som lämnar garanti om "Top 10 annars betalar du inget" anses som skojare och oseriösa av andra företag som inte lämnar garanti. Sen så är dom som lämnar garanti betydligt mycket dyrare! Till exempel: Jajja hade tagit 11 000 kronor/mån för samma paket som ovan.
Oläst 2010-09-30, 13:53 #4
Andreas Bards avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Andreas Bards avatar

Det går tyvärr inte riktigt att jämföra aktörerna ovan då alla använder olika metoder och erbjuder olika kvalitet. Min gissning är att du får mest kvalitet och valuta för pengarna hos Pineberry. Men jag är själv inte kund så ska inte garantera det.
Andreas Bard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-30, 21:10 #5
Joley Joley är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Joley Joley är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Jag kan rekommendera en mycket intressant SEO-konsult i Stockholm.
Kolla:

http://www.smotop.se

Senast redigerad av Joley den 2010-09-30 klockan 21:20
Joley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-30, 22:05 #6
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Kan rekommendera Per Gustafsson Väldigt duktig kille och levererar med kvalitet, han har även bra referenser.
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-30, 22:37 #7
Larenholtz Larenholtz är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2010
Larenholtz Larenholtz är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2010
Standard Välja SEO-Bolag

Svar på din fråga rent konkret kan jag inte ge dig här rakt upp och ner. Här är en handfull tips jag kan delge.

Lär dig SEO.

När du kan mer om sökmotoroptimering kommer du känna större trygghet i det du köper. Känner man stor skepsis mot branschen eftersom den är som den är. Är det ett steg i rätt riktning, det är något som betalar sig över tid.

Alla bolag har sina case som man skyltar med, stora som små. Undersök referenser och track-record precis som du gör just nu. Luta dig inte bara mot enstaka case, utan sök över tid hur SEO-företag har skapat bra resultat så att du kan göra en kvalificerad riskbedömning.

Jag har under mina år som oberoende förmedlare och rådgivare praktiska exempel från en handfull bolag. Och vill påpeka att alla kan optimera, men med olika metoder och av skiftande kvalité.

Min erfarenhet är att skräddarsydda lösningar som anpassas efter kunden nuvarande situation och målsättning samt rådande konkurrens är den bästa lösningen.

Varningar/Undvik

Jag varnar alla företag från att lyssna till garantier. Hur vet du att dina konkurrenter inte satsar dubbelt så mycket som du på exakt samma ord/fraser? Resultatgarantier är kort och gott försäljningsargument för att få in ordern. Och det faller in på sin orimlighet att kunna garantera resultat då det är så många olika faktorer som har sin roll i resultatet.

Jag ber även företag att undvika avtal med långa bindningstider. Har man en väl fungerande teknik finns det ingen anledning till att vagga in kunder i långa avtal. Villkoren är därutöver krångliga och antalet företag som inte har sagt upp i rätt tid har jag tappat vid det här laget. Som tyvärr har tvingats vara kvar i avtalet ytterligare 12 månader till.

Därtill ställer jag mig tveksam till att 9 av 10 kunder förnyar avtalet efter första 12 månaderna.

Viktiga parametrar är att du ställer transparens till sin spets. Kräv att få veta exakt vad som görs, och varför. Kräv att få veta exakt från vilka sajter du får en länk ifrån. Du är förhoppningsvis rädd om ditt varumärke, så ställ krav på miljön ditt varumärke medverkar i.

Sätt upp nyckeltal och målvärden. Dvs, mät hur många köp som ett ord/fras genererar.

Senast redigerad av Larenholtz den 2010-09-30 klockan 22:57
Larenholtz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-01, 12:37 #8
Chief Conversionista Chief Conversionista är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Oct 2010
Chief Conversionista Chief Conversionista är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Oct 2010
Standard Val av SEO-ftg: Instämmer med föregående talare

Jag har handlat upp och varit kund hos de flesta SEO-företag sedan 2003 och min kundnöjdhet har legat mellan "djupt missnöjd" och "Inte helt missnöjd".

Det värsta är att många leverantörer (fortfarande?!) försöker att dölja för kunden vad de gör.

Om jag skulle välja ett enda kriterium skulle det vara just transparens. Välj den som bäst kan förklara hur de kommer att jobba.

Varför då?

SEO och SEM är för viktigt för den som driver en online-business för att man bara ska outsourca det till någon som sköter i det fördolda. Det är som att ta körkort utan att ta reda på var ratten sitter. En hel del jobb (onpage optimization och Sök-PR tex) kommer fortfarande att ligga på dig och hur ska du kunna göra det när du inte vet vad din leverantör gör?

Pineberrry har gjort ett mycket seriöst intryck på mig, men jag har ännu inte jobbat med dem så jag kan inte säga något om resultaten.

Lycka till!
Chief Conversionista är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-01, 14:35 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Larenholtz Visa inlägg
Svar på din fråga rent konkret kan jag inte ge dig här rakt upp och ner. Här är en handfull tips jag kan delge.

Lär dig SEO.

När du kan mer om sökmotoroptimering kommer du känna större trygghet i det du köper. Känner man stor skepsis mot branschen eftersom den är som den är. Är det ett steg i rätt riktning, det är något som betalar sig över tid.

Alla bolag har sina case som man skyltar med, stora som små. Undersök referenser och track-record precis som du gör just nu. Luta dig inte bara mot enstaka case, utan sök över tid hur SEO-företag har skapat bra resultat så att du kan göra en kvalificerad riskbedömning.

Jag har under mina år som oberoende förmedlare och rådgivare praktiska exempel från en handfull bolag. Och vill påpeka att alla kan optimera, men med olika metoder och av skiftande kvalité.

Min erfarenhet är att skräddarsydda lösningar som anpassas efter kunden nuvarande situation och målsättning samt rådande konkurrens är den bästa lösningen.

Varningar/Undvik

Jag varnar alla företag från att lyssna till garantier. Hur vet du att dina konkurrenter inte satsar dubbelt så mycket som du på exakt samma ord/fraser? Resultatgarantier är kort och gott försäljningsargument för att få in ordern. Och det faller in på sin orimlighet att kunna garantera resultat då det är så många olika faktorer som har sin roll i resultatet.

Jag ber även företag att undvika avtal med långa bindningstider. Har man en väl fungerande teknik finns det ingen anledning till att vagga in kunder i långa avtal. Villkoren är därutöver krångliga och antalet företag som inte har sagt upp i rätt tid har jag tappat vid det här laget. Som tyvärr har tvingats vara kvar i avtalet ytterligare 12 månader till.

Därtill ställer jag mig tveksam till att 9 av 10 kunder förnyar avtalet efter första 12 månaderna.

Viktiga parametrar är att du ställer transparens till sin spets. Kräv att få veta exakt vad som görs, och varför. Kräv att få veta exakt från vilka sajter du får en länk ifrån. Du är förhoppningsvis rädd om ditt varumärke, så ställ krav på miljön ditt varumärke medverkar i.

Sätt upp nyckeltal och målvärden. Dvs, mät hur många köp som ett ord/fras genererar.
Tack för en mycket bra svar!

En kommentar på det du sa angående att du varnar för företag som lämnar garantier. Absolut att företag som lämnar garantier kan vara en varningssignal. Men om det är ett företag som tar betalt efter resultat(till exempel top3 på google) då ser jag inget problem i det, utan ett självsäkert företag som tror på sina tjänst.

För i slutändan så betalar jag som kund inget om resultat ej uppnås. Tänker jag fel?

Senast redigerad av Hansen88a den 2010-10-01 klockan 14:43
Oläst 2010-10-01, 14:40 #10
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Chief Conversionista Visa inlägg
Jag har handlat upp och varit kund hos de flesta SEO-företag sedan 2003 och min kundnöjdhet har legat mellan "djupt missnöjd" och "Inte helt missnöjd".

Det värsta är att många leverantörer (fortfarande?!) försöker att dölja för kunden vad de gör.

Om jag skulle välja ett enda kriterium skulle det vara just transparens. Välj den som bäst kan förklara hur de kommer att jobba.

Varför då?

SEO och SEM är för viktigt för den som driver en online-business för att man bara ska outsourca det till någon som sköter i det fördolda. Det är som att ta körkort utan att ta reda på var ratten sitter. En hel del jobb (onpage optimization och Sök-PR tex) kommer fortfarande att ligga på dig och hur ska du kunna göra det när du inte vet vad din leverantör gör?

Pineberrry har gjort ett mycket seriöst intryck på mig, men jag har ännu inte jobbat med dem så jag kan inte säga något om resultaten.

Lycka till!
Jag har pratat med Sveriges 10 största SEO företag och fått offert. Samt att jag pratat med 5 mindre aktörer som rekomenderas bland annat av folk här.

Det skrämmande är att nästan samtliga jag pratat med snackar skit om sina konkurrenter. Något som också är extremt avtändande är dom stora bolagens säljare som har lite kunskap om SEO och en massa påtryckande samt fula säljargument. Har fortfarande många säljare som ringer mig ett par gånger per dag trots att jag tackat nej.

Det finns ingen som helst standard i branschen. Tryggheten jag vanligtvis känner mot stora, internationella samt etablerade företag känner jag inte alls i den här branschen.

Börjar luta åt att jag väljer duktiga, ärliga SEO proffs som arbetar ensamma.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017