Kom ihåg mig?

Mac vs PC

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-24, 10:32 #1
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av klein Visa inlägg
Nu vill jag inte försvara windows. Men då jag jobbar med att installera om Windows , det är sällan Windows blå skärma numera. Orsaken är antaligen dålig / skada hårdvara om Windows blå skärmar.

1) Inga virus.. Det kommer! Med 4% av desktop användarna, så är Mac oaktrativ att angripa.
2) Kör jag ubuntu, så får massor med program utan trial licenser. Fördelen med Mac är en bra hårdvara, sedan kan man välja OS ovanpå det.
1. Det blir säkert mer vartefter marknadsandelen går upp, men ingen kan ju neka att Mac OS X faktiskt är mindre mottagligt för angrepp än vad Windows är. Nu är jag inte insatt i hur det är i 7an, men tidigare har det ju varit svängdörrar för virus och elände. Sen köper jag aldrig riktigt att "ingen gör virus till Mac". Jag tror att det finns hur många som helst som sitter och försöker, för det skulle vara IT världens största nyhet den dagen någon liten hacker lyckas göra ett riktigt vasst Mac virus som sprids i det fria. Den personen skulle bli världskändis på 1 timme, och det skulle nog vara en prestigesak för många att vara den personen. Precis varje tekniktidning, blogg, och nyhetssajt som ens snuddar vid ämnet IT skulle ha det som headline.

2. Linux varianter är mycket bättre än Windows, det håller jag med om alla dagar i veckan, men inget kommer i närheten av det mervärde i program (framförallt för vanliga hem-pc användare) som Mac OS X ger.

Vartefter man använder Mac så inser man sakta men säkert att (iaf enligt mig) den kolossala fördelen med Mac, är det gigantiska utbudet av fantastik mjukvara, i synnerhet för oss webbutvecklare. Efter att ha blivit van vid program som Textmate, Coda, CSSedit, Snippets och Transmit så kan jag i princip inte sätta mig vid något annat utan att bli helt tokig. T.o.m. Dreamweaver framstår som världens värsta dynga i jämförelse, och jag använde bara DW förut!
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-25, 08:58 #2
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
1) Bygger man någonting på en dålig grund. Det är fler som dör av skador i Rysk tillverkade bilar än Svensk tillverkade bilar? Varför? Ryssland har en sämre teknisk grund att bygga bilar, samma sak är med det Apple och Microsoft. Windows är en dålig grund.

Visst kommer Mac blir attraktivare att angripa, särskilt då många Mac användare lever i insikten att Mac inte kan angripas.

2) Har ingen åsikt om det.. Hemma program är för mig VLC , Open Office , Thunderbird osv. Eller spel.. Där föll Apple bort.

3) Jag fundera på att köpa en Mac.. Men skall roa mig med att installera Mac OS på intel bärbara istället av märket Dell.. Mycket roligare. :-) Nya VBOX skall tydligen klara av att köra Mac OS i en virtuell maskin.

Citat:
Ursprungligen postat av gfors Visa inlägg
1. Det blir säkert mer vartefter marknadsandelen går upp, men ingen kan ju neka att Mac OS X faktiskt är mindre mottagligt för angrepp än vad Windows är. Nu är jag inte insatt i hur det är i 7an, men tidigare har det ju varit svängdörrar för virus och elände. Sen köper jag aldrig riktigt att "ingen gör virus till Mac". Jag tror att det finns hur många som helst som sitter och försöker, för det skulle vara IT världens största nyhet den dagen någon liten hacker lyckas göra ett riktigt vasst Mac virus som sprids i det fria. Den personen skulle bli världskändis på 1 timme, och det skulle nog vara en prestigesak för många att vara den personen. Precis varje tekniktidning, blogg, och nyhetssajt som ens snuddar vid ämnet IT skulle ha det som headline.

2. Linux varianter är mycket bättre än Windows, det håller jag med om alla dagar i veckan, men inget kommer i närheten av det mervärde i program (framförallt för vanliga hem-pc användare) som Mac OS X ger.

Vartefter man använder Mac så inser man sakta men säkert att (iaf enligt mig) den kolossala fördelen med Mac, är det gigantiska utbudet av fantastik mjukvara, i synnerhet för oss webbutvecklare. Efter att ha blivit van vid program som Textmate, Coda, CSSedit, Snippets och Transmit så kan jag i princip inte sätta mig vid något annat utan att bli helt tokig. T.o.m. Dreamweaver framstår som världens värsta dynga i jämförelse, och jag använde bara DW förut!
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-25, 09:55 #3
akelagercrantzs avatar
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2009
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
akelagercrantzs avatar

Reg.datum: Jun 2009
Citat:
Ursprungligen postat av klein Visa inlägg
3) Jag fundera på att köpa en Mac.. Men skall roa mig med att installera Mac OS på intel bärbara istället av märket Dell.. Mycket roligare. :-) Nya VBOX skall tydligen klara av att köra Mac OS i en virtuell maskin.
Du behöver inte ens en virtuell maskin så länge du har något sånär kompatibel hårdvara.

http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page
akelagercrantz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017