Citat:
Ursprungligen postat av klein
Nu vill jag inte försvara windows. Men då jag jobbar med att installera om Windows , det är sällan Windows blå skärma numera. Orsaken är antaligen dålig / skada hårdvara om Windows blå skärmar.
1) Inga virus.. Det kommer! Med 4% av desktop användarna, så är Mac oaktrativ att angripa.
2) Kör jag ubuntu, så får massor med program utan trial licenser. Fördelen med Mac är en bra hårdvara, sedan kan man välja OS ovanpå det.
|
1. Det blir säkert mer vartefter marknadsandelen går upp, men ingen kan ju neka att Mac OS X faktiskt är mindre mottagligt för angrepp än vad Windows är. Nu är jag inte insatt i hur det är i 7an, men tidigare har det ju varit svängdörrar för virus och elände. Sen köper jag aldrig riktigt att "ingen gör virus till Mac". Jag tror att det finns hur många som helst som sitter och försöker, för det skulle vara IT världens största nyhet den dagen någon liten hacker lyckas göra ett riktigt vasst Mac virus som sprids i det fria. Den personen skulle bli världskändis på 1 timme, och det skulle nog vara en prestigesak för många att vara den personen. Precis varje tekniktidning, blogg, och nyhetssajt som ens snuddar vid ämnet IT skulle ha det som headline.
2. Linux varianter är mycket bättre än Windows, det håller jag med om alla dagar i veckan, men inget kommer i närheten av det mervärde i program (framförallt för vanliga hem-pc användare) som Mac OS X ger.
Vartefter man använder Mac så inser man sakta men säkert att (iaf enligt mig) den kolossala fördelen med Mac, är det gigantiska utbudet av fantastik mjukvara, i synnerhet för oss webbutvecklare. Efter att ha blivit van vid program som Textmate, Coda, CSSedit, Snippets och Transmit så kan jag i princip inte sätta mig vid något annat utan att bli helt tokig. T.o.m. Dreamweaver framstår som världens värsta dynga i jämförelse, och jag använde bara DW förut!