Citat:
Ursprungligen postat av Aron
Jag klagade inte utan ställde en fråga då jag inte riktigt förstod tankesättet bakom kostnader för uppsägning och registrering. Det har hänt ganska mycket inom telefoni-branschen där man kan utan kostnad byta operatör och samtidigt behålla sitt nummer. Jag förstår att det är en säkerhet för företaget att ta ut en kostnad för uppsägning av kontot men jag har bara svårt att acceptera det. Visst gick jag med på de villkor som ställdes när jag registrerade mig och jag klagar inte på att behöva betala. Men jag tycker att det är anmärkningsvärt att behöva dels betala en avgift för att först bli kund och sedan betala för att säga upp kontot. Det hade kanske räckt med det sista men inte det förstnämnda?
|
Det handlar snarare om tillförtlighet och att undvika avbrott i tjänsten. Kostnaden handlar snarare om administrativt arbete med fakturor, kreditfakturor och liknande.
Främst vill du få in en uppsägning för att veta att kunden verkligen inte har tänkt fortsätta. En utebliven betalning kan indikera att kunden inte vill fortsätta med tjänsten, men kan lika gärna betyda att fakturan inte kommit fram eller liknande.
Det hela beror ju lite på målgrupp och upplägg. Att automatiskt stänga ner och avsluta utan en aktiv uppsägning är inte bra för de kunder som missat eller bara är sena med att betala.
Det finns fördelar och nackdelar med allt.