WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Uppsägningstid för webbhotell (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039923)

Aron 2010-01-08 22:24

Uppsägningstid för webbhotell
 
Det verkar som att det fortfarande finns webbhotell som tillämpar uppsägningstid. Vitsen med detta förstår jag inte och kan bara tolkas som att mjölka ut det sista från kunden. Man vill låsa in kunden till den grad att man helst önskar få den att ångra sig för att säga upp avtalet med webbhotellet.

Jag kan förstå uppsägningstiden för en lägenhet då det administrativt tar tid att utannonsera lägenheten och möjliggöra en inflyttning som överlappar utflyttning för att minimera förluster. Tillämpar man samma tankesätt inom webbhotelbranschen?

Anser att detta är ett fruktansvärt svek mot kunden att dels betala en registreringsavgift/öppningsavgift (bestraffning för att man blir kund hos dem) och sedan betala uppsägningsavgift på tre månader för att man lämnar dem.

Westman 2010-01-08 22:32

Det är inte en avgift, det är en uppsägningstid.

KristianE 2010-01-08 23:40

Varför klagar du inte på uppsägningstiden på ditt mobil-
abbonnemang eller telefoniabbonnemang. Det är ofta
samma sak där. Uppsägningstider är ett normalt förfarande.

Detta är inget konstigt egentligen. Inte många abbonnemang
man tecknar är helt löpande dag-för-dag. Det är ju alltid minst
en månad i förskott man betalar sin månadsavgift..

hundserver 2010-01-09 08:58

Sen är det ju inte alla webbhotell som tillämpar uppsägningstid,

tartareandesire 2010-01-09 11:23

Exakt, det är inget konstigt alls, alla gör som de själva vill. Sen är det givetvis upp till kunden själv att bestämma sig för om de vill ha detta eller inte. Svårare än så är det inte...

Norman 2010-01-11 02:43

Är man ett litet företag så vill man gärna kunna planera verksamheten utefter antal abonnenter.
Men oftast ger man ju kunder möjlighet att avsluta abonnemang om de inte är nöjda med något.

johan1234 2010-01-11 05:11

Kristian - Även om telefoni och TV har uppsägningstider, och de vill få oss att känna att det är ett normalt förfarande - så är det lite oligopol över det hela och det är begränsad konkurrens i min mening. Inom webbhotell idag i Sverige känns det mer som regel att man inte har uppsägningstider.

Från ett finansiellt perspektiv hade säkert de flesta gärna behållt det - men från ett kundperspektiv är det solklart att man inte vill ha uppsägningstider. Tro mig - vi som kunder klagara ofta och mycket på dessa bolag om sina uppsägningsperioder mm. Råkade själv ut för det när jag flyttade senast.

Skulle faktiskt vara förvånad om några av de större som fortfarande har det idag - har det även i slutet av 2010. Det finns helt enkelt för många bra webbhotell där det inte förekommer.

marcuslind 2010-01-11 08:21

Som Norman skriver så är det ju rätt självklart att man vill kunna planera sin verksamhet framåt. Se det som om du har ett arbete och en lägenhet, vad händer om du över natten förlorar ditt jobb?

Det är ju samma sak för företaget som agerar som ditt webbhotell i detta fall. Vad händer om de skulle förlora kunder över natten? Det skulle självklart bli svårt att planera framåt. En uppsägningstid är en säkerhet för företaget. Antagligen var du väl medveten om uppsägningstiden när du gick in i avtalet så varför klaga?

Aron 2010-01-11 09:30

Citat:

Ursprungligen postat av marcuslind (Inlägg 20338597)
Som Norman skriver så är det ju rätt självklart att man vill kunna planera sin verksamhet framåt. Se det som om du har ett arbete och en lägenhet, vad händer om du över natten förlorar ditt jobb?

Det är ju samma sak för företaget som agerar som ditt webbhotell i detta fall. Vad händer om de skulle förlora kunder över natten? Det skulle självklart bli svårt att planera framåt. En uppsägningstid är en säkerhet för företaget. Antagligen var du väl medveten om uppsägningstiden när du gick in i avtalet så varför klaga?

Jag klagade inte utan ställde en fråga då jag inte riktigt förstod tankesättet bakom kostnader för uppsägning och registrering. Det har hänt ganska mycket inom telefoni-branschen där man kan utan kostnad byta operatör och samtidigt behålla sitt nummer. Jag förstår att det är en säkerhet för företaget att ta ut en kostnad för uppsägning av kontot men jag har bara svårt att acceptera det. Visst gick jag med på de villkor som ställdes när jag registrerade mig och jag klagar inte på att behöva betala. Men jag tycker att det är anmärkningsvärt att behöva dels betala en avgift för att först bli kund och sedan betala för att säga upp kontot. Det hade kanske räckt med det sista men inte det förstnämnda?

emilv 2010-01-11 10:07

Citat:

Ursprungligen postat av Aron (Inlägg 20338606)
Det har hänt ganska mycket inom telefoni-branschen där man kan utan kostnad byta operatör och samtidigt behålla sitt nummer.

Det tog bara 100 år att komma dit, och då först när staten bestämde att det ska gå att ta med sig numret utan kostnad. :-)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson