FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har skickat en faktura, som hon motstrider och påstår att jag gjort fel.
Jag har efter hennes okey på våran affär börjat fråga efter information så jag fortast möjligen kan börja med hennes sida, vilket hon svarat på och sedan frågat återigen efter lite mer så jag har mer kött på benen för att veta va för slags design som ska passa henne, varpå hon igen svarar och jag indikerar på att vi ska börja när vi fått den info vi behöver, vilket jag sa att vi har va vi behöver nu för att börja. Men hon säger att hon aldrig sagt ordagrant "Nu kan du börja med hemsidan". För mig va detta ganska självklart via mina mail och hennes svar. Men hon ska ta detta till en jurudist för hon tänker inge ge sig. Jag vek mig lite och erbjöd henne att betala åtminsånde halva avgiften för mina utlägg och inte mina utlagda timmar. Men det har jag inte fått svar på ens. Tror jag släpper detta snart, har ganska för mycket hemma & på jobbet för att orka med detta just nu! Ska försöka skapa mig ett bra avtal och rutin vid start av arbete i framtiden. Något tips på hur jag skriver mig ett bra avtal att använda mig av? Ska jag vänta mig till en juridist som kan hjälpa mig med detta eller finns det någon bra mall som man kan få ta del av? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
Egentligen skulle du kunna driva ärendet först till Kronfogoden, bestrider hon fakturan så går det vidare till Tingsrätten. Vilket kan vara väldigt nyttig erfarenhet som är bättre att få när det gäller små belopp än när du sitter med ett stort projekt och många fler arbetstimmar som du vill ha betalt för - då kan det vara riktigt väl investerad tid o pengar att redan ha gjort ett sådant ärende.
För när det är ett belopp under ett halvt basbelopp (ett basbelopp är 42000) så går det som småmål vilket gör att om motparten vinner kan dom inte som i amerikanska filmer kräva dig på massor av advokatkostnader utan småmål har man endast rätt att kräva ersättning för 1 timma rådgivning av advokat som motsvarar ca 1000 kr. Det du riskar: 300 kr i Kronfogdens kostnad 450 kr att ta ett ärende till Tingsrätten Din tid det tar dig att skriftligt och ibland muntligt redogöra för Tingsrätten. Om Tingsrätten kräver muntlig förberedelse skall den ske på den som kravet står emot, där du måste närvara alternativ kan få gå per telefon. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Snälla, gör klart för kunder vad som gäller från början. Jag säger detta från "andra sidan" För ett tag sedan blev jag kontaktad av en gammal kompis som undrade om jag kunde hjälpa honom med att göra en enkel hemsida. Eftersom jag hjälp andra så sa jag att vi kunde ses och diskutera saken. Då skickar han över en ps-fil och sa att han tänkte något i stil med det. Användarinformationen "avslöjade" att det var en person på en enskild firma inom webbdesign (jo, jag googlade!) som gjort den. På min fråga om var den kom ifrån med tanke på upphovsrätt så kröp det fram. Han hade varit i kontakt med webbfirman och diskuterat en hemsida, fått förslaget men tänkte att det skulle bli billigare om jag "bara" gjorde själva sidorna. Nej, han hade inte betalt för förslaget - "det var ju bara ett förslag". Jo, jag blev myckt moralisk och han gick tillbaka till firman. Men hur lätt skulle det inte varit för en son/dotter till någon att inte tänka utan göra det för en slant.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är just att hon avbutit ett påbörjat kravspecande som ger dig rätten att fakturera. Du bör givetvis i fortsättningen skapa en helt annan "arbetsrutin" som gör att du har en kortare "införsäljning" som inte kostar kunden något, men så fort du avslutar infrsäljningsprocessen så ska du skriva ett "avtal" dels för att få en hållbar juridisk grund att fakturera från och dels för att göra klart för kunden att NU BÖRJAR DET KOSTA PENGAR! Om kunden inte kan godta att skriva avtal så ska du avbryta kontakten med kunden och gå vidare till nästa. (alternativt sälja mer mot samma kund). Men det är viktigt att du inte gör ett arbete med kravspecande under "försäljningsproocessen" för det är inget säljarbete utan ett konsultarbete som du kan ta betalt för. Det finns många konsulter spom inte gör något annat än skrivet kravspecifikationer som de fakturerar sin tid för. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är som jag skrev tidigare i tråden viktigt att verkligen få till skriftliga avtal, för att göra det tydligt för kunden att nu har ni ett avtal och det börjar kosta pengar, du måst eju dessutom avtala om priset som ju bör ligga på marknadsmässig nivå. Dvs från 600 SEK per tim + moms och uppåt. De mindre jobben med webbdesign tar väl 1 och en halv till ett par dagar eller 12-16 timmar så det är inte orimligt att fakturera en dags arbete inkl förberedelser dvs 8 timmars á 600 SEK + moms dvs 4800 SEK + moms. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-11-10 klockan 17:40 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Håller fullkoligt med om att man måste vara tydlig redan från början om att man säljer en tjänst. Det finns ingen som helst anledning att försöka "lura" kunden för då blir det garanterat en tvist. Bättre då att kunde tackar nej om de inte har för avsikt att betala för tjänsten. Samma sak gäller då att kunden ska inte börja diskutera ett visst upplägg om de egentligen inte är intresserade. Summa summarum tydlighet från båda parter är betydligt bättre för alla. En grundläggande orsak till dessa problem är att man i skolan aldrig får lära sig vad ett avtal är och hur man ingår avtal eller vad avtal bör innehålla, hur viktigt det är att man verkligen håller ett avtal, vad konsekvenserna kan bli om man bryter ett ingånget avtal, hur man avslutar ett avtal på ett just sätt, hur man förhandlar m.m. Hela livet består av en massa avtalsskrivande hela tiden. Avtal om telefonabbonemang, Mobiltelefon, Bilköp, Åka kommunalt, Anställningsavtal, Hyreskontrakt, Köp av bostadsrätt, .... När många startar företag har de ingen aning om hur man skriver avtal, eller hur viktigt det är att skriva avtal, då bäddar det för konflikter.... Jag har gjort alla dessa misstag själv. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-11-10 klockan 17:54 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|