Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73
Men hela säkerhetsargumentet kan ju elimineras med en enkel toggle. Detta slängde jag ihop på 5 minuter.
Jag skulle tro att >90% av alla inloggningar sker där ingen risk för snooping föreligger, och för många "hobbysurfare" är denna siffra 100%.
Enligt mig finns inga hållbara argument att behålla en strikt maskning av lösenord, utom möjligtvis för extrema tillämpningar, men det är som alltid en fråga om personligt tycke och smak.
|
I dagens läge har i princip alla webbläsare en inbyggd "Remember password" funktion, då kan slutanvändaren själv välja vilka sidor som skall ha lösenordet ifyllt automatiskt. Det är mkt enklare och bättre. Jag skriver aldrig in lösenord på några "oviktiga" sidor, utan då använder jag webbläsarens kom-ihåg-funktion. På inloggningar av typen bank/webmail/paypal skriver jag alltid in lösenordet själv, då ska man naturligtvis ha ett annat lösenord för det känsliga inloggningarna.
Så visst beror det på vilken sida man besöker, som en vanlig standard-användare på ett forum är det väl inte lika viktigt med password masking.