Kom ihåg mig?

Framtidens batterier

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-26, 12:34 #1
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
Många känner säkert till bilen tillverkad av Tesla Motors med en körsträcka på 400 km. De använder högeffektiva li-ion batterier och varje inbromsning lagrar lite energi tillbaka till batteriet. Fick idag ett nytt nyhetsbrev från www.altairnano.com, ett företag som utvecklar li-ion nanonbatterier, där de tipsade mig om två nyheter på deras hemsida. Första nyheten var information om en tävling med en ombyggd SUV som använder deras nanosafe battier och ska användas som tävlingsbil. Den andra nyheten var en detaljerad beskrivning på deras nanosafe batterier och för första gången så visar de själva hur många wh/kg detta batteri kan lagra. De har varit lite hemliga med detta för att inte folk ska tappa intresse för att lagringscapaciteten är strax över vanliga nickelmetall-hydrid batterier men detta negativa är nästan ingenting om man ser de andra fördelarna med batteriet. Fördelar så som över 20 år livslängd och då fortfarande kapacitet på 85% av ursprunget. På bara några minuter kan de ladda upp batteriet och samtidigt är batteriet känt för att kunna producera mycket energi på en kort stund. Inte nog med det så kan batteriet fungera i vårt kallare klimat. De säger att vanliga konventionella li-ion batterier slutar fungera när temperaturen sänks under noll och om jag en vacker dag har bråttom till jobbet och tar min Tesla (drömmer) vid minusgrader så kommer jag förmodligen inte iväg och får ta bussen. Med deras nanosafe batterier så klara de sig på en temperatur under -40 grader vilket räcker för Svenskt väder. Kanske inte funkar i Sibiren där temperaturen kan gå under -50 men man får väl tända en brasa i närheten . Hur som helst så tycker jag kapaciteten är viktig men jag ser också att om altairnano får in foten lite bättre så kan de också så småningom öka kapaciteten och jag tycker att begränsningen på 750 laddningar för konventionella li-ion batterier känns lite väl lite om priset på batterierna fortfarande är högt.
Vad tycker ni?
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-26, 12:43 #2
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Ovanligt ämne i detta forum

Att priset anses högt i förhållande till begränsat antal laddningar kan jag förstå ur konsumentsynpunkt. Dock så är denna utveckling fortfarande i "konstruktionsfasen" och man väljer att finansiera fortsatt utveckling med dessa medel.

När dom kommit igång med serietillverkningen, och potentiella konkurrenter närmar sig kommer priset att justeras efterhand..

..eller missförstod jag ditt inlägg nu ?
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-26, 12:56 #3
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
Syftet med inlägget var väl mest för att jag tycker det är så spännande och jag ville dela med mig av nyheterna så det finns inget att missförstå .
Vad gäller serietillverkning så levererar altairnano batterier till ett annat företag som säljer till black and decker. Har undersökt och vet att batterierna finns att köpa på nätet.
Fråga är vilken väg Tesla Motors kommer ta och hur de skriver kontrakt och binder sig. Borde finnas möjlighet för dem att använda nanobatterier också tycker jag. Nackdelen kan då vara att körsträckan kanske minskas med hälften.
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-26, 13:33 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Tror att batterier kommer utvecklas mycket i framtiden, vill även se laptop som klarar 24 timmar minst på batteritid.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-26, 13:38 #5
obes avatar
obe obe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 172
obe obe är inte uppkopplad
Medlem
obes avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 172
Gentlemen, stop your engines
EEStor's new automotive power source could eliminate the need for the combustion engine - and for oil.

The Innovation: A ceramic power source for electric cars that could blow away the combustion engine

http://money.cnn.com/2006/09/15/tech...biz2/index.htm
obe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-26, 14:20 #6
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
Om detta inte är någon bluff så är det fantastiskt. Ska definitivt läsa lite mer om detta.
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-26, 20:09 #7
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Visst, men vad krävs för att framställa dessa batterin?

Vem skall hantera dessa när dom förbrukats? HUR hanteras dessa?
En lovande affärsverksamhet ?
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-27, 20:10 #8
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Hittade ett annat ämne inom kategorin

http://www.usbcell.com/

Kanske kan vara framtiden?

KÄLLA: www.guidebox.se
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-28, 14:44 #9
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
Lithium är väl ett helt naturligt och ofarligt ämne?
Som med allt annan skrot så får vi återanvända det. Kanske sätta ett pantvärde eller något.
Koldioxidsöverskott är däremot lite svårare att återanvända tror jag.

I bloggen för teslamotors.com så nämner de lite om a123 batterier som är just de nanobatterier som jag skrev om.
Här är tråden:
http://www.teslamotors.com/blog1/?cat=19
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-29, 12:33 #10
obes avatar
obe obe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 172
obe obe är inte uppkopplad
Medlem
obes avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 172
Citat:
Originally posted by andla@Sep 28 2006, 14:44
Lithium är väl ett helt naturligt och ofarligt ämne?
Som med allt annan skrot så får vi återanvända det. Kanske sätta ett pantvärde eller något.
Koldioxidsöverskott är däremot lite svårare att återanvända tror jag.
I bloggen för teslamotors.com så nämner de lite om a123 batterier som är just de nanobatterier som jag skrev om.
Här är tråden:
http://www.teslamotors.com/blog1/?cat=19


LiPo-batterier kan explodera om de kommer i kontakt med syre eller överladdas. Se på alla laptop-tillverkare som dragit tillbaka batterier senaste tiden.
obe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017