![]() |
Många känner säkert till bilen tillverkad av Tesla Motors med en körsträcka på 400 km. De använder högeffektiva li-ion batterier och varje inbromsning lagrar lite energi tillbaka till batteriet. Fick idag ett nytt nyhetsbrev från www.altairnano.com, ett företag som utvecklar li-ion nanonbatterier, där de tipsade mig om två nyheter på deras hemsida. Första nyheten var information om en tävling med en ombyggd SUV som använder deras nanosafe battier och ska användas som tävlingsbil. Den andra nyheten var en detaljerad beskrivning på deras nanosafe batterier och för första gången så visar de själva hur många wh/kg detta batteri kan lagra. De har varit lite hemliga med detta för att inte folk ska tappa intresse för att lagringscapaciteten är strax över vanliga nickelmetall-hydrid batterier men detta negativa är nästan ingenting om man ser de andra fördelarna med batteriet. Fördelar så som över 20 år livslängd och då fortfarande kapacitet på 85% av ursprunget. På bara några minuter kan de ladda upp batteriet och samtidigt är batteriet känt för att kunna producera mycket energi på en kort stund. Inte nog med det så kan batteriet fungera i vårt kallare klimat. De säger att vanliga konventionella li-ion batterier slutar fungera när temperaturen sänks under noll och om jag en vacker dag har bråttom till jobbet och tar min Tesla (drömmer) vid minusgrader så kommer jag förmodligen inte iväg och får ta bussen. Med deras nanosafe batterier så klara de sig på en temperatur under -40 grader vilket räcker för Svenskt väder. Kanske inte funkar i Sibiren där temperaturen kan gå under -50 men man får väl tända en brasa i närheten ;). Hur som helst så tycker jag kapaciteten är viktig men jag ser också att om altairnano får in foten lite bättre så kan de också så småningom öka kapaciteten och jag tycker att begränsningen på 750 laddningar för konventionella li-ion batterier känns lite väl lite om priset på batterierna fortfarande är högt.
Vad tycker ni? |
Ovanligt ämne i detta forum ;)
Att priset anses högt i förhållande till begränsat antal laddningar kan jag förstå ur konsumentsynpunkt. Dock så är denna utveckling fortfarande i "konstruktionsfasen" och man väljer att finansiera fortsatt utveckling med dessa medel. När dom kommit igång med serietillverkningen, och potentiella konkurrenter närmar sig kommer priset att justeras efterhand.. ..eller missförstod jag ditt inlägg nu ? |
Syftet med inlägget var väl mest för att jag tycker det är så spännande och jag ville dela med mig av nyheterna så det finns inget att missförstå :).
Vad gäller serietillverkning så levererar altairnano batterier till ett annat företag som säljer till black and decker. Har undersökt och vet att batterierna finns att köpa på nätet. Fråga är vilken väg Tesla Motors kommer ta och hur de skriver kontrakt och binder sig. Borde finnas möjlighet för dem att använda nanobatterier också tycker jag. Nackdelen kan då vara att körsträckan kanske minskas med hälften. |
Tror att batterier kommer utvecklas mycket i framtiden, vill även se laptop som klarar 24 timmar minst på batteritid.
|
Gentlemen, stop your engines
EEStor's new automotive power source could eliminate the need for the combustion engine - and for oil. The Innovation: A ceramic power source for electric cars that could blow away the combustion engine http://money.cnn.com/2006/09/15/tech...biz2/index.htm |
Om detta inte är någon bluff så är det fantastiskt. Ska definitivt läsa lite mer om detta.
|
Visst, men vad krävs för att framställa dessa batterin?
Vem skall hantera dessa när dom förbrukats? HUR hanteras dessa? En lovande affärsverksamhet ? ;) |
Hittade ett annat ämne inom kategorin ;)
http://www.usbcell.com/ Kanske kan vara framtiden? KÄLLA: www.guidebox.se |
Lithium är väl ett helt naturligt och ofarligt ämne?
Som med allt annan skrot så får vi återanvända det. Kanske sätta ett pantvärde eller något. Koldioxidsöverskott är däremot lite svårare att återanvända tror jag. I bloggen för teslamotors.com så nämner de lite om a123 batterier som är just de nanobatterier som jag skrev om. Här är tråden: http://www.teslamotors.com/blog1/?cat=19 |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:54. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson