Kom ihåg mig?

Snabbt komma igång med CSS-layout

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-21, 01:10 #11
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by nomicon@May 20 2006, 12:14
Tycker man ser tonvis med sidor som använder CSS för viss layout/positionering av saker och färger, och sedan tabeller för t.ex ett litet mer avancerat webformulär.

Gör man stora formulär så är det ju rätt enkelt att använda tabeller. Dock.. om man ska köra tex ajax eller dylikt så är det inte så bra att sitta med ett härke tabeller..
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-21, 12:06 #12
Staffconsulting Staffconsulting är inte uppkopplad
Flitig postare

Flitig postare

Det är inte alla programmerare som tar 1000kr/timmen iofs men men...

Är man inbiten tabellnestlare är det otroligt svårt att gå ifrån det då man kan det bra och det är enkelt.. I ditt fall så var du kanske tvungen att gå över till divar till 100% direkt annars är det bra att testa sig fram och ta små steg åt gången.. SÅ har jag gjort och tycker det funkar fint..

Det mest intressanta med css:en är Screen, alltså att man kan ha olika css-filer för PDA, Printer osv, fungerar mycket bra tycker jag..

Sen finns det många bra css sidor som lär ut lite knep för att få det att fungera bra...
Staffconsulting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-21, 12:36 #13
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Du skulle kunna titta närmare på Yahoo CSS Grids Det är en snabb lösning och du kan få till väldigt många olika layouter.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-22, 10:15 #14
Micke_ Micke_ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Micke_ Micke_ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Använd dreamweaver.
Du 3 gånger så mycket gjort än om du kodar för hand (om inte mer). Det är vissa som inte tycker det är "fint" att inte koda för hand, men har man bara koll på koden är det ett fantastiskt verktyg som spar mycket tid.

Dessutom mycket bra filhantering
Micke_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-22, 11:57 #15
Flitig postare

Flitig postare

Jag tycker iofs att Dreamweavers filhantering är riktigt kass när man har jobbat med Visual InterDev... men men..
Oläst 2006-05-23, 21:41 #16
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Tack för alla svar! Jag har varit här inne och läst svaren även om jag inte tagit mig tid att svara själv (stressiga tider).

Efter en lång vecka utan att ha fått något speciellt gjort hade jag en hemsk natt där jag låg och ältade alla problemen i drömmen. Det resulterade i en rad idéer på lösningar och efter att ha testat mig fram upptäckte jag att Internet Exporer visst klarar saker och ting som jag läst att den inte ska göra. Plötsligt vara alla stora problem lösta och nu flyter det på riktigt bra.

Angående timpris på HTML-knackare:
Han som var aktuell för jobbet tog 1000:-/h. Vad är annars standardpris? 700:-/h?

Angående Dreamweavers filhantering:
Jag har en väldigt bra filhanterare i mitt OS så det finns ingen anledning att använda en annan. Om man inte är nöjd med sin vanliga filhanterare bör man nog fundera på att byta.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-23, 22:23 #17
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Har WN som tidsfördriv

Jag skulle våga påstå att 500 kr per timme är ett normalt pris för en frilansande normalbegåvad programmerare.

Sedan så lär väl priset variera med personens skicklighet. Det finns de som kan klara av ett jobb på 1 timme för 1.000 kr per timme medan en som tar 400 kr per timme behöver 3 timmar för samma jobb.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-23, 23:47 #18
Flitig postare

Flitig postare

Jag är billigare

Finns massor med programmerare som har "jobbet" som hobby vid sidan om ett annat betalande "fast" jobb...
Oläst 2006-05-24, 00:08 #19
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Ett högt pris per timme behöver ju inte vara motiverat av skicklighet eller närighet utan av stora omkostader: dyrt kontorsrum, dyr dator, dyra program, mycke facklittertur, dyr internettuppkoppling, höga telefonräkningar, fin firmabil, representation på "guldkrogar" osv.

Jag gjorde en gång en hemsida åt ett mycket stor företag inom mediaindustrin. Jag tog 400 kr per timme och de gnällde som fan om det. När sidan jag hade gjort skulle läggas upp på servern, så erbjöd jag mig att göra det. Men nej, det skulle deras interna it-avdelning göra. De tog 1.200 kr per timme och det var helt okej. Sedan höll de på i 19 timmar för att få in den på servern och få den att fungera. Och inte gnällde de speciellt mycket om det. Påpekade för dem att vilken datorintresserad 12-åring förmodligen hade klarat av det på en halvtimme.

Vad lärde jag mig av det? Jo, att jag tog ut 800 kr per timme för resterande jobb jag gjorde åt dem och hänvisade till att deras it-avdelning kunde göra jobbet om de inte ville att jag skulle göra det.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-24, 21:39 #20
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Originally posted by guran@May 23 2006, 21:23
Jag skulle våga påstå att 500 kr per timme är ett normalt pris för en frilansande normalbegåvad programmerare.
Om någon form av normalbegåvad programmerare utan intressanta erfarenheter tar 500:-/h tycker jag absolut inte 1000:-/h är dyrt för en duktig HTML-knackare.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017