WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Snabbt komma igång med CSS-layout (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=14185)

kullervo 2006-05-19 22:53

Jag har meckat webbsidor i runt 5 år (endast periodvis proffessionellt) och har tills nydligen trott att åtminstonde lite HTML- och CSS-kunskaper fastnat. Nu har jag åkt på att göra en designmall för en webbsida till HTML. En barnlek tänkte jag och slog upp första bästa tutorial för att köra layout med div:ar + CSS. Några dagar senare (jag vågar inte säga hur många) har jag gett upp det och gått över till tabell-layout för att sedan ge upp även det. Jag klarar det bara inte. Det enda jag kan komma på nu är att köra Dreamweaver, GoLive eller liknande men det känns verkligen inte som en bra lösning.

Så vad gör man när man inte har råd att hyra en HTML-knackare för en tusing per timme och behöver få en hel del arbetet gjort fort? Finns det någon hemlig tutorial som inte hittas av Google? Är det hög inlärningströskel på Dreamweaver och liknande? Jag är helt enkelt inte kompatibel med grafiska saker. Det skulle vara lättare att API:a t.ex. ImageMagick och generera imagemap:ade PNG:er =)

Edit: Jag känner mig helt bakom flötet.

Yepp 2006-05-19 23:28

Dreamweavers inlärningströskel är väl egentligen ganska obefintlig - eller? Med tanke på att du verkar kunna en del sedan innan lär du inte ha några problem alls att hantera Dreamweaver - finns ju 30 dagar test-version att ladda ner, so give it a try och se vad du tycker.
Om det är det bästa valet låter jag dock någon annan svara på...

Edit: Bör kanske tilläggas att vid iaf tabell-layouter motsv. är Dreamweaver lätthanterligt - när det gäller CSS osv är det inte fullt lika bra, men har dock förbättrats i de senare versionerna...

Björn 2006-05-20 01:41

Citat:

Originally posted by kullervo@May 19 2006, 22:53
Jag har meckat webbsidor i runt 5 år (endast periodvis proffessionellt) och har tills nydligen trott att åtminstonde lite HTML- och CSS-kunskaper fastnat. Nu har jag åkt på att göra en designmall för en webbsida till HTML. En barnlek tänkte jag och slog upp första bästa tutorial för att köra layout med div:ar + CSS. Några dagar senare (jag vågar inte säga hur många) har jag gett upp det och gått över till tabell-layout för att sedan ge upp även det. Jag klarar det bara inte. Det enda jag kan komma på nu är att köra Dreamweaver, GoLive eller liknande men det känns verkligen inte som en bra lösning.

Så vad gör man när man inte har råd att hyra en HTML-knackare för en tusing per timme och behöver få en hel del arbetet gjort fort? Finns det någon hemlig tutorial som inte hittas av Google? Är det hög inlärningströskel på Dreamweaver och liknande? Jag är helt enkelt inte kompatibel med grafiska saker. Det skulle vara lättare att API:a t.ex. ImageMagick och generera imagemap:ade PNG:er =)

Edit: Jag känner mig helt bakom flötet.

Antingen hyr du in mig för 500kr/h ;), eller så kollar du på siter som ser ut som i den stilen som du vill åstadkomma, på en site som det mest är css layouter på (som stylegala) learning by oberving... inget slår det.

2cool4school 2006-05-20 01:42

Citat:

Originally posted by Yepp@May 19 2006, 23:28
Dreamweavers inlärningströskel är väl egentligen ganska obefintlig - eller? Med tanke på att du verkar kunna en del sedan innan lär du inte ha några problem alls att hantera Dreamweaver - finns ju 30 dagar test-version att ladda ner, so give it a try och se vad du tycker.
Om det är det bästa valet låter jag dock någon annan svara på...
Edit: Bör kanske tilläggas att vid iaf tabell-layouter motsv. är Dreamweaver lätthanterligt - när det gäller CSS osv är det inte fullt lika bra, men har dock förbättrats i de senare versionerna...

Som ovan nämnde, jag skulle rekommendera att du verkligen testa Dreamweaver. Mycket enkelt program och mycket kraftfullt. Tabeller är också verkligen enkelt att leka med i dw. Samt även div'ar.

I DW 8.0 är det bättre stöd för CSS. Så ladda ner en 30 dagar trial och testa vettja :).

nomicon 2006-05-20 02:21

Något som jag märkt att många inte är rädda för är att blanda css, tabels och iframes, för att få sidan som de vill. Inget fel med det tycker jag, kommer säkert att strida mot många w3c regler, men sen när började någon verkligen utveckla efter dom reglerna, förrutom de mest fundamentala htmlkodarna som går på vänster sida om vägen också.

-Martin

Björn 2006-05-20 03:06

Citat:

Originally posted by nomicon@May 20 2006, 02:21
Något som jag märkt att många inte är rädda för är att blanda css, tabels och iframes, för att få sidan som de vill. Inget fel med det tycker jag, kommer säkert att strida mot många w3c regler, men sen när började någon verkligen utveckla efter dom reglerna, förrutom de mest fundamentala htmlkodarna som går på vänster sida om vägen också.

-Martin

Iden är ju den att tabeller ska användas för tabulärdata. Och att det idag inte är nödvändigt att använda tabeller för annat heller. Att göra presentation med tabeller är bara att säga att man inte kan göra det med css istället. Jag gör all struktur/presentation enbart i css/xhtml om det går. Oftast validerar det, och det är inte ens svårt att göra det. Idag tar det mig betydligt mindre tid att skapa saker med helt separerad struktur och presentation än det gör att snickra tabeller. Att blanda dem och att använda utraderad teknik är för kostsamt i längden.. och tillför nada, det är min åsikt.

Iframe är la ok, tycker jag, men det är försvinnande sällan det behövs, när man tänker efter. Och en nödlösning.

Jonas 2006-05-20 03:58

Som någon ovan sade om "learing by observing", vill du verkligen ha sidan med div's osv så går det.
Är sidan du blir inspirerad utav gjord i tabeller så har DreamWeaver ett underbart verktyg för just detta.
Den kan konvertera tabeller till lager (divs).

tartareandesire 2006-05-20 12:07

Eftersom du har bråttom så använd Dreamweaver, har du lite mer tid så sätt dig in i boxmodellen, det lönar sig i längden. Bakåtsträvande straffar sig obönhöriligen med tiden (vad det än gäller), en vintagemarknad för tabellnostalgiker synes ganska osannolik. Att lära för framtiden är det enda lärandet som är meningsfullt och består.

nomicon 2006-05-20 12:14

Tycker man ser tonvis med sidor som använder CSS för viss layout/positionering av saker och färger, och sedan tabeller för t.ex ett litet mer avancerat webformulär.

guran 2006-05-20 12:28

kullervo, vad är det för avancerad layout som du inte klarar av att få ihop? Kan du inte sätta in en bild här på konturerna av den, t.ex. huvud, fot, spalt 1, spalt 2 eller vad du nu vill ha för något.

Från det ena till det andra. Det kan vara på det viset att byggandet av en hemsida inte måste utgå från ett givet grafiskt utseende, dvs. man försöker anpassa CSS eller tabeller efter ett utseende. CSS eller tabeller ger i viss mån en given förutsättning och utifrån den får man utveckla utseendet.

Att utifrån givna förutsättningar i form av användarvänlighet för "trögtänkta", tillgänlighet, teknik m.m. kunna skapa ett godis för ögonen är om något skicklighet, inte att bygga tusen hack i en sida för att få till ett visst utseende.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson