FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Som sagt, har skrivit kod för detta förut samt att det finns tusentals siter på nätet som säger att man ska göra precis som jag gör... men jag får det inte att fungera!
Jag försker att rotera (eller göra annan transformation) av en bild som sedan ska läggas på en annan bild. Exempelkoden är mycket simpel: Kod:
Bitmap dummyBitmap = new Bitmap(300, 300, PixelFormat.Format32bppRgb); Graphics dummyGraphics = Graphics.FromImage(dummyBitmap); Bitmap loadedBitmap = new Bitmap(@"c:\gaugefront.png"); Graphics loadedGraphics = Graphics.FromImage(loadedBitmap); loadedGraphics.RotateTransform(45.0F); dummyGraphics.DrawImage(loadedBitmap, 50, 50); dummyBitmap.Save(@"c:\images\test.png", ImageFormat.Png); Mha metoden RotateTransform() så roterar jag den i exemplet ovan med 45 grader. Vad som händer? En bild sparas med de två sammanslagna bilderna, men den är inte roterad! Problemet är att ingen annna transformation fungerar förutom att sätta olika koordinater på bilden via DrawImage(). När jag debuggar så ser jag att RotateTransform sätter korrekta värden i transformationsmatrixen för Graphics-objektet, men bilden vägrar att roteras. Någon som har en idé? |
|||
![]() |
![]() |
|
|