WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Rotera bild med GDI+, C# (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37576)

Robert 2009-06-24 16:47

Som sagt, har skrivit kod för detta förut samt att det finns tusentals siter på nätet som säger att man ska göra precis som jag gör... men jag får det inte att fungera!

Jag försker att rotera (eller göra annan transformation) av en bild som sedan ska läggas på en annan bild. Exempelkoden är mycket simpel:

Kod:

Bitmap dummyBitmap = new Bitmap(300, 300, PixelFormat.Format32bppRgb);
Graphics dummyGraphics = Graphics.FromImage(dummyBitmap);

Bitmap loadedBitmap = new Bitmap(@"c:\gaugefront.png");
Graphics loadedGraphics = Graphics.FromImage(loadedBitmap);
loadedGraphics.RotateTransform(45.0F);

dummyGraphics.DrawImage(loadedBitmap, 50, 50);

dummyBitmap.Save(@"c:\images\test.png", ImageFormat.Png);

Jag skapar upp en tom bitmap och skapar en Graphicsinstans som pekar på denna bitmap. Jag skapar även upp en bitmap från fil (den bild som ska roteras) samt en Graphics-instans som pekar på denna.
Mha metoden RotateTransform() så roterar jag den i exemplet ovan med 45 grader.

Vad som händer?
En bild sparas med de två sammanslagna bilderna, men den är inte roterad! Problemet är att ingen annna transformation fungerar förutom att sätta olika koordinater på bilden via DrawImage(). När jag debuggar så ser jag att RotateTransform sätter korrekta värden i transformationsmatrixen för Graphics-objektet, men bilden vägrar att roteras.

Någon som har en idé?

Onkelborg 2009-06-24 19:02

loadedGraphics.RotateTransform(45.0F);
ska nog vara
dummyGraphics.RotateTransform(45.0F);

dAEk 2009-06-24 20:32

Jag testade att köra RotateFlip() på bitmappen istället och den gör jobbet. Det verkar alltså som att ändringen på graphics-objektet inte slår igenom på dess underliggande bitmap.

Robert 2009-06-24 21:46

Onkelborg; nja, det är den inladdade bilden som ska roteras, inte "bakgrunden"...

dAEk; Så du får samma problem alltså? Skönt att det inte är jag som är galen. :)

Antalet kodrader är så pass litet så det borde gå att se vad som är fel. Jag kan väl också tillägga att png-filen som läses in inte har indexerad palette utan är 24bitar, men då skulle man också få ett felmeddelande har jag för mig.

Robert 2009-06-26 09:39

Ok det verkar ha löst sig, även fast vissa saker förblir ett mysterium.
Transformationsmatrixen måste ligga på den Graphics där du klistrar in din "nya" grafik, den transformerar inte den bitmap som redan är refererad. Så då vet jag det! (Onkelborg hade rätt m.a.o! :))

Onkelborg 2009-06-26 14:20

Jag googlade, tog första träffen ;)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson