FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tjena,
Jag är en sån snubbe som kommer på någonting, och sedan försöker dra idén så långt tills den spricker och då släpper jag den tillslut. Nu behöver jag hjälp med en idé som jag inte kan släppa och hör gärna om ni tror att man kan spinna vidare på den eller om det bara är att kasta skiten i papperskorgen. Bakgrund Jag har alltid gillat musik och sitter ofta och kollar på Youtube etc där det finns tonvis med olika artister som gör covers och egna låter som faktiskt är riktigt bra men som aldrig blir kända. Jag är inte helt bekant med musikbranschen men jag vet att det krävs en del pengar för att "komma ut" med sin musik och såklart hårt arbete. Jag tror många som jag har tänkt att fan, den personen kommer verkligen att lyckas! Se så duktig han/hon är. Sen så en dag funderade jag på hur det skulle gå till om man skulle "investera" i en person. Alltså att man hjälper en artist med pengar så att personen kanske kan släppa första singeln eller något. Jag har bara väldigt lösa tankar här och i praktiken så går det kanske inte att genomföra än. MEN det betyder inte att det inte går att genomföra, bara man kommer på lösningen. affärsidé Det jag tänker på är typ en slags plattform där investerare/artister kan mötas. Artisten ska alltså behöva pengar och besökarna (investerarna) ska vilja investera i artister. Man ska också som "vanlig" besökare kunna lyssna på artister och "gilla" som man kan göra på alla plattformar idag. Syftet med investeringen är att hjälpa artisten, men att du också ska kunna få ta del av en avkastning. Kanske att man ska kunna köpa/sälja som aktier. (En vän till mig berättade att man kan göra det med idrottsmänniskor idag. typ golfare) Enligt mig är musikbranschen rätt föråldrad och svår att förstå sig på och jag skulle utan tvekan kunna peta in nån tusenlapp i en artist som jag ser är riktigt duktig. Sen är det detaljerna som är oklara hur allt detta skulle fungera i praktiken. Dels juridiskt men också vilka som ska kunna ansöka om pengar. Vad tror ni, går det att göra musikbranschen till något som vi privatpersoner kan ge oss in på? Jag är som sagt en tänkare och hör gärna era tankar/åsikter om den här idén. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
|
|