FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag pratar om normala konsultuppdrag som systemutvecklare. Det är högst onormalt att jobba med konsultuppdrag som utvecklare som är så korta som en månad eller kortare. Jag ser ibland att man söker utvecklare för uppdrag på 2-3 månader men det är oftast kompletteringar av befintliga applikationer. Man hinner inte bygga kvalitativa applikationer från scratch med arkitektur, krav m.m. på så kort tid. Jag har vid ett tillfälle försökt mig på att bygga ett system med en befintlig databas på så kort tid som 2 veckor men det gick inte alls, för kunden hann inte ens skriva ner sina krav på den tiden. Kunden kom fram med ett första utkast på den sista dagen av de 10 kalenderdagar som stod tillbuds för projektet. Jag fick gissa mig fram de första 9 dagarna och försöka diskutera muntligt men det var svårt för det fanns ingen dokumentation att utgå ifrån och beställaren hade inte koll på vare sig verksamhetens krav eller tekniken alls. (Den ordinarie utvecklaren var på semester, all kunskap om krav och teknik fanns i hans huvud, ingen dokumentation). Det var hos ett stort företag så de hade en IT-drift och en egen utvecklings-avdelning, men kommunikationen fungerade inte mellan dem. Projektet havererade. Som inhyrd konsult kan man inte trolla, även om man jobbar dygnet runt och bjuder till med sitt yttersta. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-09-15 klockan 23:52 |
||
![]() |
![]() |
|
|