FAQ |
Kalender |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Däremot var det första gången i världshistorien som en sittande amerikansk president kom till Sverige för ett bilateralt möte (När George W Bush var på besök så berodde det på att han var med på ett EU-möte och Sverige råkade vara ordförandeland just det halvåret). Detta var dock inget officiellt statsbesök eftersom det är det kungen som är "the-top-dog" för eftersom han är statschef. Nu fick kungen vara med på ett hörn i alla fall. Men markeringen var att det var mindre parad än när Portugals överhuvud kommer härnäst (på ett officiellt statsbesök lett av statschefen kungen). Så i princip vad detta ett möte där Barack Obama hedrade Raoul Wallenberg (ger nog många judiska röster i USA, då Raoul räddade många judar i Ungern). Samt en chit-chat-middag med de nordiska regeringarnas representanter. Inga traktat skrevs under men det blev två kommunikéer (en Svensk-amerikansk och en Nordisk-Amerikansk), det var väl i stort sett vad som hände. Jag tror mötet i största grad var menat som en örfil åt Putin för att han har gett en tillfällig fristad för Edward Snowden. Så Sverige kan väl tacka Putin och Edward Snowden för vårt celebra besök. Jag drabbades också av de enorma avspärrningarna då pulsådern (E4) i norra Stockholms län var avspärrat, samt Stockholms Hjärta mitt i stan. En Polis hade glömt sin skarpladdade pistol på damdoan på Hotellet som presidenten bodde på. En Secret Service Agent hade glömt sin "Badge" på toaletten på McDonalds. En psykiskt sjuk man hade försökt ta sig förbi avspärrningarna, men blev stoppad av polisen. Det var väl det mest dramatiska som hände. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-09-06 klockan 05:58 |
||
![]() |
![]() |
|
|