Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Få MySQL att sluta resetta auto_increment?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-02, 20:28 #1
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Standard Få MySQL att sluta resetta auto_increment?

Tja!

Stötte på ett problem med MySQL (innodb), detta problemet tog jag för givet att det inte existerade.

Jag har 2st tabeller med liknande struktur och jag använder samma $_POST för att lägga in data i båda tabellerna. Jag använder transaktioner för att säkerhetsställa att datan verkligen läggs in i båda tabellerna, detta fungerar utmärkt.

I tabell 1 har jag ett PostID som är PRIMARY KEY och auto_increment

I tabell 2 har jag också ett PostID som använder "$PostID = $db->lastInsertID();" (i PHP) från ovanstående insert, detta gör ju att PostID bör bli samma i båda tabellerna, vilket det blir.

Problemet är att tabell 1 bara är en temporär tabell vars rader bara existerar i några timmar eller max ett par dagar innan raden tas bort, ibland riskerar den att bli tom, och råkar man då starta om servern just när tabell 1 är tom så defaultar auto_increment ner till 1 igen, detta pajar ju hela consistency grejen mellan dom 2 tabellerna.

Tabell 2 är en arkiverande tabell, jag skulle kunna sätta auto_increment på tabell 2 istället och låta tabell 1 få sitt PostID från tabells 2 "$PostID = $db->lastInsertID();", alltså sätter in i tabell 2 först, och sen i tabell 1.

Men finns ju samma risk där att om jag migrerar tabell 2 vid ett senare tillfälle så kan jag inte garantera någon consistency.

Går det inte få auto_increment att låsa sitt värde oavsett om tabellen blir tömd (alltså inte bara vid truncate utan även när varje rad tas bort 1 och 1 tills tabellen blir tom).
JesperA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017