Citat:
Ursprungligen postat av aelander
Att bokföra ett kontant inköp i två olika verifikationer är rena larvet.
Köper jag något där betalningen sker direkt i t ex butik så har aldrig en leverantörsskuld förkommit. Någon kontering på kontot 2440 ska därför heller inte förkomma
Om det hade varit så: Hur skulle bokföringen i butiken sett ut. Varje försäljning skulle först konteras mot Kundfordringar-Utgående moms-Varuförsäljning för att sen på nytt bokas Kundfordringar-Kassa/Bank
Stackars butiksägare, mesta tiden hade gått åt för att bokföra
|
Det är skillnad på att hantera "kontantmetoden" och "fakturametoden". I denna tråd gällde frågan hur man hanterar saker formellt korrekt med "fakturametoden".
Hur man gör med "kontantmetoden" lämpar sig kanske för en annan tråd.
Administrativt så blir det inte mer arbete eftersom dessa transaktioner normalt sköts automatiskt av det system man använder. Så att lagerinköp bokas in och fyller på lagret, när man väl säljer från lager så räknas lagret av och transaktionerna hanteras automatiskt. så görs i mitt vanliga VISMA/SPCS Administration 1000 och så görs i de flesta program med lagerhantering.