FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej - en gröngöling här!
Jag har hittat ett hus som jag är intresserad av och hjärnan knåpar och har sig med eventuella finansieringsalternativ. Jag har inga ordentliga uträkningar eller hunnit kolla upp något djupare nu, utan vill mest vädra min tanke här ![]() Huset jag är intresserad av består av två stycken lägenheter. I en av lägenheterna ska jag bo i, och den andra hyras ut – alternativt att båda hyrs ut till en början. Då funderar jag om det är bäst att köpa huset som en vanlig privatperson och sedan hyra ut i andra hand, precis som vanligt eller om det lönar sig att bilda ett bolag för att köpa och sedan hyra ut. Då skulle jag och min hyresgäst betala hyra till bolaget, alltså jag betala till mig själv mer eller mindre. Som privatperson måste jag lägga omkring 20% i handpenning. Hur funkar det om man köper det som bolag, kan man låna upp till hela summan eller måste det finnas någon slags handpenning då med? Skulle det löna sig, med bara två hyresgäster – med tanke på skatter osv, eller skulle man skjuta sig själv i foten och klara sig bäst på att köpa och hyra ut som privatperson? |
||
![]() |
![]() |
|
|