Citat:
Ursprungligen postat av Gigena
Vad jag har förstått så har du ingen tidigare erfarenhet av SEO. Var då försiktig med vad du gör. SEO är en väldigt dynamisk bransch som har förändrats mycket de senaste åren så om du hittar gamla artiklar och foruminlägg som tidigare har fått bra respons så är det inte säkert att den informationen är särskilt givande idag.
Var försiktig med länkkataloger. Jag använder länkkataloger i mitt länkbyggande, men har begränsat det kraftigt. De uppfyller en viss funktion och underlättar ofta indexering. Det är även ett bra sätt att sprida ankartexter genom att t ex ha varumärkeslänkar/domänlänkar från kataloger och sedan fokusera på bra ankartexter från starkare länkar. Länkar från kataloger med hög pr måste inte hjälpa er som du skrev. Läs på om googles panda- respektive pingvin-uppdatering.
Lite korta tips:
• Snöa inte in dig på hög Page Rank. Mycket tveksam om det finns någon korrelation mellan hög page rank och bra rankings. Finns snarare risk att du optimerar fel genom att ”jaga” page rank och du förstör för er sida.
• Skynda långsamt. Om du ska bygga länkar så sprid ut det över lång tid.
• Variera ankartexter och typer av länkar. Har du 1000 do-follow länkar med bara 1 nyckelord så kan du inte förvänta dig bra resultat utan tvärtom.
• Läs på ordentligt om SEO innan du börjar testa en massa saker på en viktig domän.
• Hur ser naturliga inlänkar ut? Tja, använd sunt förnuft. Hur länkar du ifall du vill skicka en länk till en vän i e-post? Hur skiljer sig din länkning om du skriver en blogg och vill länka om något som du tror läsaren skulle vara intresserad utav?
• Se till att ha en bra struktur på er hemsida med intressant innehåll.
Sedan får du helt enkelt göra en värdering. Hur mycket kostar det dig och företaget att lägga ned den tid som krävs för att dels lära dig SEO, men också för att göra optimeringen både onpage och offpage. Tid är pengar! Är det effektivare för er att lägga ned den tiden på annat och ta in SEO utifrån? Om du beslutar dig för att outsourca SEO-arbetet var mycket noga med vilka du väljer.
|
Jo jag är ny på SEO, hållt på med web några år, kommer från backend-sidan och pysslade tom en del med unix förr.
Ditt inlägg satte verkligen spiken i kistan kring min uppfattning om vilken betydelse back links har. Vi skyndar långsamt helt enkelt, några länkkataloger nu och ev fler senare. Mer fokus på on page. Därtill skall jag kika på panda och penguin lite mer ingående. Det jag vet om penguin är att man inte bör ha nyckelord i ankartexten utan snarare varumärket på sina länkar vilket nu antyder i ditt inlägg.
Vad gäller pengar på SEO-tjänster så har vi beslutat att göra så mycket vi kan själva.
Frågor:
Ang länkar i länkkataloger: Du skriver "..De uppfyller en viss funktion och underlättar ofta indexering".. Hur menar du där?? En google på link:domain.com resulterar i dessa då eller?
On site seo-strategi: Kanske lite of topic men jag måste fråga. Just nu har jag en del landningssidor på siten men har inte optimerat dem för mina sökord som är 5 stk till antalet för närvarande. Eftersom siten bara varit live ca 2 månader (domänen fyller precis ett år) har jag inte hunnit med all on-page seo ännu..
Förutom att ha en relativt snabb sida, kanoniserade länkar, bra intern länkstruktur, mm så undrar jag om det är smart att göra följande?
Ha en landningssida per nyckelord och så ofta möljligt nämna det exakta nyckelordet: Ex domain.com/keyword (hur förhåller sig detta till EMD?) och på denna ha en titel som innehåller nyckelordet, en h1-tag med ordet, en eller två em, strong eller i-taggar med ordet, en bra meta description innehålland ordet, en brödtext som nämner ordet till en ratio av 5-7%.