|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Det låter som en bra idé. Men du kommer inte att klara det med 220 medlemmar som betalar 149 kr per person/företag. Du ensam, kommer inte klara av att ge valuta för de pengarna. Med andra ord kommer du behöva fler medlemmar, så att du kan anlita fler medarbetare, som i sin tur kan erbjuda fler förmåner. Du måste även komma upp i en kritisk massa av medlemmar, innan någon börjar ta dig på allvar. Dvs du måste inte bara bli accepterad av dina medlemmar, utan även av tredje part.
Jag tror det blir extremt svårt att skapa en branschorganisation genom organisk tillväxt. Du behöver startkapital, så att du redan från början kan erbjuda tjänster av värde och på så vis attrahera medlemmar.
149 kr/mån är inte mycket pengar. Men hela internet präglas av en gratiskultur och det krävs därför att man har någonting riktigt bra att erbjuda, om man vill att folk ska betala för det. Själv betalar jag ca 149 kr/mån för amerikanska Netflix, som ger mig hundratusentals filmer on-demand. Netflix har naturligtvis ingenting med din branschorganisation att göra, men visar på ett ungefär vart ribban ligger. Folk betalar gärna 149 kr, men för det vill de ha hela Hollywood.
Vill du medla, så krävs det att Affiliatenätverken accepterar dig som en medlare och lyssnar på dig. Kan du göra din organisation till ett ARN för affiliates, så kommer du förmodligen att få hundratusentals medlemmar. Frågan är bara varför Affiliatenätverken skulle lyssna på dig?
Du verkar ha lång erfarenhet av just affiliates. Slå dina påse samman med någon som har lång erfarenhet av just organisationer och certifieringar. Jag förutspådde tex att ehandelscertifiering.se skulle bli kortlivade (med samma argument som ovan). Men de lever fortfarande och ser ut att växa (jag hade med andra ord fel). Så undersök hur de har gått tillväga och gör någonting liknande inom din nisch.
|