![]() |
Branschorganisation
Hej. Jag påstår att det borde finnas en branschorganisation inom affiliate med huvudsyfte att medla, utbilda och skapa mötesplatser.
Jag ser här på WN att många har problem med att få hjälp och kontakt med affiliatenätverken, samt lägger ner massor med tid på detta. Vore det inte värt att man går ihop och hjälper varandra med en organisation i ryggen? Kanske har många samma problem som vi kan gå ihop och lösa en gång för alla. Dessutom tänker jag mig att man kan ha löpande utbildning där man gå in lite djupare på något ämne, vilken statistik som är viktig t ex. Jag berättar gärna allt jag kan för så många som möjligt, men det bygger också på att fler vill dela med sig av erfarenheter (mot en ersättning?). Till sist handlar det om att skapa mötesplatser. Jag vill gärna vara med och bjuda in affiliates till meetups och studiebesök. Men det kräver också att medlemmar visar intresse; hur många är nyfikna på att vara affiliate hos Coolstuff och vill pröva fler av deras gadgets t ex? För att komma till sak, Jag skulle gärna vilja jobba heltid med detta, men vem fan vill pröjsa min lön? Kanske kan vi crowdsourca mitt arvode istället? Om jag ska få ett levebröd på 25000 kr/mån så behöver 220 personer betala 149 kr/mån. Skulle det ens vara rimligt? Det jag kan erbjuda direkt är kunskap om branschen sen '99, kunnande kring tekniskt avancerade implementationer samt felsökning av dessa, 4 år som anställd på TradeDoubler där jag bland annat skrev lättlästa beskrivningar och guider både för affiliates och annonsörer. Min tanke är att alla medlemmar ska kunna få personlig rådgivning från oberoende part. Vad tror du? Kommer du betala för ett medlemskap? |
Jag tycker principen med en branchorganisation tveklöst är bra.
Men jag tror inte det finns tillräckligt underlag för att få 220 affiliateds att betala 149 kr/mån. Jag tror du ska vara nöjd om du kan få 10% av det dvs 22 personer att ansluta sig över huvud taget så snart det gäller betalning. För måmnga är småskuttar som endast gör detta på sin fritid, paralelt med skolan eller jobbet. Men visar det sig att jag har fel så är jag den förste att gratulera dig, jaggillar iniativ av den sorten, men vill vara realist. Jag personligen är inte intresserad att betala för det, men är gärna med utan kostnad. Jag gör detta paralellt med annat jobb och har inte intresset att göra det på heltid. Dessutom är det oebtydliga intäkter för egen del. |
Jag tror inte heller det finns en tillräckligt stor målgrupp för att det ska fungera. Det är bättre att hantera sådana frågor under ett betydligt bredare paraply.
Har du prövat att försöka sälja in utbildning? Ifall det lyckas bra så erkänner jag mig motbevisad men jag tror liksom Conny att de flesta som sysslar med detta har alltför små intäkter för att vara villiga att ge rimlig ersättning och den kvarvarande eliten skulle lika gärna kunna göra samma sak som du försöker med :) |
Det låter som en bra idé. Men du kommer inte att klara det med 220 medlemmar som betalar 149 kr per person/företag. Du ensam, kommer inte klara av att ge valuta för de pengarna. Med andra ord kommer du behöva fler medlemmar, så att du kan anlita fler medarbetare, som i sin tur kan erbjuda fler förmåner. Du måste även komma upp i en kritisk massa av medlemmar, innan någon börjar ta dig på allvar. Dvs du måste inte bara bli accepterad av dina medlemmar, utan även av tredje part.
Jag tror det blir extremt svårt att skapa en branschorganisation genom organisk tillväxt. Du behöver startkapital, så att du redan från början kan erbjuda tjänster av värde och på så vis attrahera medlemmar. 149 kr/mån är inte mycket pengar. Men hela internet präglas av en gratiskultur och det krävs därför att man har någonting riktigt bra att erbjuda, om man vill att folk ska betala för det. Själv betalar jag ca 149 kr/mån för amerikanska Netflix, som ger mig hundratusentals filmer on-demand. Netflix har naturligtvis ingenting med din branschorganisation att göra, men visar på ett ungefär vart ribban ligger. Folk betalar gärna 149 kr, men för det vill de ha hela Hollywood. Vill du medla, så krävs det att Affiliatenätverken accepterar dig som en medlare och lyssnar på dig. Kan du göra din organisation till ett ARN för affiliates, så kommer du förmodligen att få hundratusentals medlemmar. Frågan är bara varför Affiliatenätverken skulle lyssna på dig? Du verkar ha lång erfarenhet av just affiliates. Slå dina påse samman med någon som har lång erfarenhet av just organisationer och certifieringar. Jag förutspådde tex att ehandelscertifiering.se skulle bli kortlivade (med samma argument som ovan). Men de lever fortfarande och ser ut att växa (jag hade med andra ord fel). Så undersök hur de har gått tillväga och gör någonting liknande inom din nisch. |
Citat:
|
Hur är intresset av träffar en gång i månaden, frukostseminarium från folk i branschen eller studiebesök? Är det något som intresserar er?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson