Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Du kan få olika svar beroende på vem du vänder dig till och reglerna är lite otydliga i vissa fall.
Skatteverket ser gärna att där är en egen ingång men det är inget krav. De är däremot mycket petigare med resterande regler om där inte är en separat ingång. Sen vet jag inte om de godkänner att man måste gå igenom hela den privata lägenheten för att komma till rummet. Jag tror de vill att rummet ska vara i anknytning till ingången.
Rummet får absolut inte användas till någonting annat än vad företaget hyr det för. I teorin kan du få problem bara du ställer någonting som inte har med företaget i rummet.
Så här skriver SKV:Så om du du slipper beskatta det som lön och istället kan ta upp det som inkomst av kapital så tjänar du på det - i annat fall blir det ganska meningslöst precis som Ara syftar på. Inkomst av kapital har däremot totalt sätt en längre skattesatts (runt 30%?) än vad lön+sociala avgifter har.
|
Okej, en liten sammanfattning då:
Alt 1:
Vi säger att hyran ligger på 10 000kr/mån och 5000kr/mån ska ab:et betala. Då tar jag upp dessa 5000kr i min egna privata deklaration?
Alt 2: Ab:et hyr hela lägenheten, sedan hyr Ab:et ut köket och allt som används privat till mig mot marknadsmässig hyra.
Alt 3:
Sedan finns det ju även detta:
http://www.skatteverket.se/privat/sk...e80001429.html
Vad gör ni själva?
Jag ska ju faktiskt upp i stockholm endast för företagets skull. Vill nämligen eventuellt starta upp ett till företag i stockholm, under mitt bolag.