Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Litar du på ditt webbhotell?

Visa resultat för omröstning: Litar du på ditt webbhotell?
Ja, självklart. 30 56.60%
Nej, inte alls. 18 33.96%
Har ingen uppfattning. 5 9.43%
Antal röster: 53. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-27, 17:44 #1
Omega Man Omega Man är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Omega Man Omega Man är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard Litar du på ditt webbhotell?

Jag har länge förspråkat att man ska ha sin egen domän och e-post och inte använda hotmail, gmail och liknande för i alla fall känslig information. Man vet het enkelt inte hur informationen lagras, vem som har tillgång, samt vilka avlyssningscentraler som kommunikationen "onödigtvis" går igenom.

En förlängning av den funderingen är om det går att lita på webbhotellen?

Hur kan man vara säker på att ingen sitter och smygläser e-posten?

Nu kanske ni tänker, vilken paranoid person, varför skulle någon vilja läsa hans e-post?

Nu rör kanske inte denna fundering just min e-post, utan t.ex. börsnoterade bolags som kan innehålla icke publiserad information om FoU, försäljning, kvartalsrapporter eller årsredovisningar. Som man snabbt kan dra nytta av och tjäna grova pengar på.

På vilket sätt kan det på webbhotellens serversida garanteras att ingen kan läsa e-posten både webbhotellens personal och utomstående?

Vilka åtgärder vidtar webbhotellen för att skydda e-posten?

Vilka åtgärder vidtar de för att kunna spåra intrång och underrätta kunderna om desamma?

Måste man ha egna servrar för att vara helt säker?

Dessa frågor rör ju inte enbart e-post, utan all information som man lagrar på webbhotellen och som man inte gett andra tillgång till.

Vad händer förresten med webbhotellens servrar när de utrangeras eller säljs vidare? Skrivs hårddiskarna över, förstörs de magnetiskt och fysiskt?

Visst förstår jag att man överhuvudtaget inte skickar känslig FoU information över internet. Och att den information som måste skickas ska krypteras.

Senast redigerad av Omega Man den 2011-02-27 klockan 17:52
Omega Man är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017