FAQ |
Kalender |
![]() |
#23 | |||||
|
||||||
Klarade millennium-buggen
|
@kippex - först vill jag bara opponera mig lite. Dels tar vi till oss av all den input vi får "utifrån". Men vad gäller whois och vad som visas, så är det viktigaste att vi inte har någon möjlighet att "bortse från PuL eller Toppdomänlagen", utan det tvärtom så att vi behövt anpassa whoisen, så att den rättar sig efter båda dessa lagar.
Och jag kan visst ha en åsikt om att PuL för detta namnslagningsändamål inte direkt är ultimat, då den begränsar fysiska personers publika uppgifter. (Om dessa inte valt att visa uppgifterna, se längst ner). Jag vill även upprepa .SE´s syn på Proxyregistreringar, så att det inte råder någon tvekan där: För vi är medvetna om att det i viss utstäckning används idag - men som jag skrev så är det något som är slutkundens risk - för .SE Registry ser Proxybolaget som innehavare av domänen. (Läs 5.13, sid. 31 http://www.iis.se/docs/FAQ-för-regis...iematerial.pdf ) Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
--- @jonny - Den möjligheten finns hos alla registrarer. Jag känner till att vissa kontrollpaneler erbjuder små kryssrutor för fysiska personer som frågar (typ) "visa uppgifter i whois" och hos andra registrarer så sköts dessa uppdateringar manuellt. Det handlar alltså om att .SE Registry - (och i förlängningen alla registrarer) per automatik skyddar "fysiska personers" persomnuppgifter. Innehavarna kan alltså uttrycka att de önskar visa sina uppgifter vid en namnslagning (whois) - registraren uppdaterar då dessa kontakt-IDn genom att ändra en "flagga" från 0 till 1 genom EPP. |
|||||
![]() |
![]() |
|
|