Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur kan man vara anonym på whois då det gäller .SE?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-05, 20:06 #23
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
@kippex - först vill jag bara opponera mig lite. Dels tar vi till oss av all den input vi får "utifrån". Men vad gäller whois och vad som visas, så är det viktigaste att vi inte har någon möjlighet att "bortse från PuL eller Toppdomänlagen", utan det tvärtom så att vi behövt anpassa whoisen, så att den rättar sig efter båda dessa lagar.

Och jag kan visst ha en åsikt om att PuL för detta namnslagningsändamål inte direkt är ultimat, då den begränsar fysiska personers publika uppgifter. (Om dessa inte valt att visa uppgifterna, se längst ner).

Jag vill även upprepa .SE´s syn på Proxyregistreringar, så att det inte råder någon tvekan där:
För vi är medvetna om att det i viss utstäckning används idag - men som jag skrev så är det något som är slutkundens risk - för .SE Registry ser Proxybolaget som innehavare av domänen.
(Läs 5.13, sid. 31 http://www.iis.se/docs/FAQ-för-regis...iematerial.pdf )

Citat:
Måste medge att din blogg och detektivresor troligen är outstanding i Sverige.
Fortsätt!!

Citat:
Nu är det väl du som är/var abuse-ansvarig så det säger väl emot sig självt, men hade varit oerhört intressant om ni/du skapade t.ex. 5 .se domäner med nationella/internationella pp/bolag som är helt påhittade och se om någon registrar ens märker något. (Detta kanske redan sker som stickprov idag, vad vet jag) Och nej, jag uppmanar inte till urkundsförfalskning, men kanske går att gå runt om man gör det som intern kontroll.
Jag är.. och .SE Registry genomför kontinuerligt kontroller för att om möjligt "säkerställa och motverka"..

Citat:
Att få reda på personnummer är väl inte jättesvårt om man vet vem det är man vill kolla upp. (Dock imponerad av dina kunskaper kring internationella sökningar från vissa register). Däremot kan man ju som utomstående, omöjligt få reda på mer information om domänägaren om denne är en privatperson med ett vanligt namn?
Ingenting är omöjligt, bara olika nivåer av svårt..

Citat:
Edit: "Personuppgifter får dock göras tillgängliga på detta sätt endast om den registrerade har samtyckt till det." Går väl inte att få en domän registrerad om man inte samtycker till det.
Jag tycker att du läser texten lite tokigt, jag tyder den så här:

Citat:
Uppgifterna i registret skall kunna hämtas utan avgift via Internet.
Personuppgifter får dock göras tillgängliga på detta sätt endast om den registrerade har samtyckt till det.
Med andra ord, visas personuppgifter inte utan att den fysiska personen gett ett explicit medgivande till detta.

---
@jonny - Den möjligheten finns hos alla registrarer. Jag känner till att vissa kontrollpaneler erbjuder små kryssrutor för fysiska personer som frågar (typ) "visa uppgifter i whois" och hos andra registrarer så sköts dessa uppdateringar manuellt.

Det handlar alltså om att .SE Registry - (och i förlängningen alla registrarer) per automatik skyddar "fysiska personers" persomnuppgifter.

Innehavarna kan alltså uttrycka att de önskar visa sina uppgifter vid en namnslagning (whois) - registraren uppdaterar då dessa kontakt-IDn genom att ändra en "flagga" från 0 till 1 genom EPP.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017