Citat:
Ursprungligen postat av andi
OK, så här är läget:
Jag hade ett abonnemang som privatperson hos Telenor och hade E-faktura där jag lade upp automatisk betalning i min internetbank. Jag fick även ett SMS när fakturan kom in från Telenor. När jag sade upp abonnemanget så blev det en slutfaktura på kvarvarande bindningstid på 297 kr.
Jag hade inga pengar på kontot på förfallodagen och då betalades inte fakturan. Detta var i 2010-10-06. I mitten på November har de skickat en E-faktura på 50 kr som är en påminnelseavgift och den betalades automatisk men jag fick inget SMS (förmodligen för att jag har Tele2 nu och då måste de betala några öre). Jag har inte reagerat på att jag inte fått några SMS från Telenor eftersom jag avslutat abonnemanget. Igår kom ett föreläggande från KF daterat 2010-11-22 (?) där Telenor är Sökande och Intrum Justitia ombud.
Efter att ha ringt kundtjänst så har jag fått reda på att det under de senaste 3 åren har varit mina föräldrars sommarstuga som stått som fakturaadress. Anledningen till detta är att jag 2007 tackade ja till att testa Telenors trådlösa bredband och bad dem skicka modemet till stugan (då det var där det var aktuellt med trådlöst bredband). Dock så kommer det inget modem, utan det ligger och väntar på mig när jag kommer hem till Göteborg efter semestern. Telenors kundtjänst säger då att de bara kan skicka modem till min folkbokföringsadress men de har samtidigt ändrat min fakturaadress till mina föräldrars sommarstuga. Detta märker såklart inte jag eftersom jag har E-faktura och på den står det dessutom ingen adress utskriven.
Det har alltså gått ut påminnelse till stugan och inte hem till mig, måste väl även ha gått ett inkassobrev till stugan, inte går det direkt till KF eller?
Jag har förvisso gjort fel då jag inte sett till att betala den ordinarie fakturan men de har ju inte skickat en ny E-faktura (utan bara en E-faktura på 50 kr i påminnelse-avgift utan SMS-avisering) vilket man kanske borde förvänta sig om man har valt tjänsten E-faktura utan bara en pappersversion till mina föräldrars sommarstuga.
Jag har aldrig bett om att få ändra fakturaadressen och har ingen anledning att misstänka att den ändrats då de inte lyckades skicka modemet till stugan. De har alltså sett till att alla påminnelser, inkassobrev etc. skickas till Norrland där det 11 månader om året inte ens finns en postlåda...
|
Det lär nog inte vara Telenor själva som sett till att inkassobrev och liknande skickats till dina föräldrars sommarstuga, eftersom de förmodligen anlitar ett inkassoföretag som gör detta och skickar ut allt till din folkbokförningsadress.
Jag tror att chanserna blir svåra att vinna i ett rättsmål som detta då det ligger på kundens ansvar att betala fakturorna i tid, även om man inte ser skymten av de. För företagen skickar ut fakturorna som en tjänst, de har ingen skyldighet till det, eller har jag fel?
Lycka till med detta iaf, jobbig sits som du hamnat i!