Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Niqab i skolan?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-03, 09:51 #11
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Ok, du verkar tycka att samhället ska anpassa sig till individen till 100%. Där kan jag säga att vi skiljer oss åt. Jag anser att det finns en gräns när individen måste anpassa sig till samhället.

När är det då inte ok att anpassa samhället efter individen? Nudism är ju uppenbart mycket mer spritt i Sverige än användandet av niqab men naken får man inte vara på stan och än mindre i skolan. Varför ska då nudister - som inte kostar en krona - anpassa sig efter samhället när en sån uppenbart mycket mindre grupp - niqabbärarna - dessutom ska få kosta en massa pengar för att inte de vill anpassa sig efter samhället i en sån relativt liten sak som skolan? Det är alltså frågan om tiden i klassrummen i mitt resonemang, inte hela livet eller överallt i samhället.

Jag tycker faktiskt att de som försvarar niqab i skolan är oresonliga och har ofta en grymt stor dubbelmoral för de anser att alla andra ska anpassa sig efter deras vilja men de kan själva aldrig anpassa sig efter andra. DET är inte förenligt med ett medlemskap i det svenska samhället. Vårt samhälle bygger på kompromisser och samförstånd till en väldigt stor del och det lilla som krävs i gengäld i det här fallet är faktiskt rimligt.
Nej, jag tycker inte att samhället skall anpassa sig till individen till 100%. Det är orimligt och gränser måste ju såklart dras för vad som är rimligt och önskvärt. Jag försvarar inte heller niqab i skolan, utan diskuterade mer allmänt hur vårt samhälle kan tänkas lösa och eller anpassa sig till den här situationen.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017