Citat:
Ursprungligen postat av Danski
Jag hade en utredning(igen) om detta tillsammans med revisorn för två veckor sedan. Vi har använt kunskap och underlag från revisorn, mig, google och skatteverket som grund:
Vår slutsatts är att det saknar betydelse vilket konto pengarna kommer ifrån (Indien), var huvudkontoret (USA) eller EU-kontoret (Irland) ligger.
Det som är av betydelse gäller vem ens motpart i avtalet är är. I adsense kan detta vara en utav tre olika varav vissa behöver fylla i den periodiska sammanställningen och vissa slipper.
Information om hur ni hittar er motpart i kontraktet:
https://www.google.com/adsense/suppo...v&answer=64176
* Google Inc.
* Google Ireland
* Shanghai Gou Xun Advertising Co., Ltd, ("SGX")
Ni som har Google Ireland som motpart lider jag med =)
|
Jag kollade upp och för mig står det Google Ireland Limited, nu blir jag bara ännu mer osäker. Vad står det för er andra?
Från Google's hjälpsidor
Citat:
I detta fall görs betalningarna till dig från Google Ireland. Det är ett företag som lyder under lagstiftningen på Irland. I enlighet med dina avtalsvillkor med Google, lyder de tjänster som tillhandahålls under principen om omvänd betalningsskyldighet. Momsen ska därför redovisas av mottagaren, det vill säga Google Ireland, enligt artikel 196 i EU-rådets direktiv 2006/112/EC. Kontakta din skatterådgivare om du har ytterligare frågor.
|
Står ju att mottagaren ska redovisa momsen, men sen står det Google Ireland. Är det inte jag som är mottagaren? Haha jag måste vara jättetrött...