Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur (o)säkert är egentligen Google?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-16, 20:07 #1
fr33r1d3 fr33r1d3 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
fr33r1d3 fr33r1d3 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
Standard Hur (o)säkert är egentligen Google?

Jag har haft ett gmail konto i många år.
Jag brukar ofta tömma kontot på gamla mail som jag inte behöver längre, dvs mitt konto har varit i stort sett helt tomt.
För ca 2 veckor sedan stängdes mitt konto plötsligt ner utan förvarning av Google.
Jag mailade dom och frågade vad som var fel. Inget svar.
Idag fick jag plötsligt ett kortfattat svar som sa ungefär:

Vi har sett misstänkt aktivitet på ditt konto.
Vi ber om ursäkt om det orsakat trubbel för dig.

Det svaret svarade knappt alls på mina frågor. Och eftersom jag inte brytit mot några av deras regler, misstänker jag att någon annan haft tillträde till mitt konto.
Man har ju läst en hel del på sistone om hur folk trillat in på andras konton på Gmail.
Det stärktes extra med tanke på att de bad mig skapa ett nytt lösenord till mitt konto.

Sagt och gjort, jag gjorde ett nytt lösenord och la in Gmail-kontot i Outlook igen.

Nu kommer det skrämmande...

Outlook börjar ladda ner många hundratals mail. Ända från att mitt konto var nytt.
Hundratals med mail som jag raderat sedan länge från Gmail-kontot.

Det betyder alltså att google sparar alla mail även om man själv raderar dom när man är inloggad på Gmail.

Det ihop med att deras säkerhet tydligen är under all kritik tycker jag är ganska skrämmande. Jag fick ju upp ganska många mail med mina bankkontonumme roch kontouppgifter till webbhotell och liknande som jag hade raderat, men som tydligen fanns sparat hos dom.

Som sagt var.. Deras dåliga säkerhet ihop med att de samlar in så otroligt mycket information om alla är ganska skrämmande.

Vad tycker ni andra?

Överge Google helt eller inte?
fr33r1d3 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017