Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Mac vs PC

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-19, 21:56 #10
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
För att inte tala om Macbookar som dör med en suck om man råkar dra ur en usb-enhet... Händer ALDRIG i Windows, varken XP, Vista eller 7 t.ex.
Aldrig varit med om en enda gång på någon dator under 4 Macars tid, och jag är inte särskilt noga med att mata ut saker (just för att jag anser att man inte ska behöva det). Vet däremot att andra haft dessa problem.

Under flera år med flera Macar har jag haft en s.k. "Kernel Panic" (Macens blå skärm) max 3 gånger, att jämföra med när jag körde Windows och hade lätt 3 i månaden om inte fler. Men det var ju 3-4 år sedan, Win 7 kanske är något helt annorlunda...

Om ursprungspostaren fortfarande hänger med i tråden och faktiskt är intresserad av fördelar med Mac så vill jag även passa på att nämna två (enligt mig) stora fördelar som inte riktigt berörts i tråden hittills:

1. Inga virus, punkt. Att kunna surfa helt orädd, läsa alla mail, och inte behöva ha något tungt antivirus program i bakgrunden som suger 600mb RAM minne är värt guld enligt mig. Och ja, självklart beror en liten del på att Windows har mycket större marknad och det sitter fler små ryska hackers och tillverkar virus till Windows, men den stora skillnaden är ju ändå att plattformen i sig är mycket mindre mottaglig med sina UNIX rötter. Och det jag menar med virus är riktiga virus, inte saker som användaren själv är dum nog att auktorisera och köra, det är skillnad på virus och lurad användare.

2. Mervärdet av iLife programmen. Köper du en ny Mac så får du faktiskt program (riktiga program, inte massa 30-dagars trial som bara lämnar skräp på HDn). Och jag vet, Windows har också något fotoalbum, och Windows Movie Maker, men alla som säger att dom är värda att ens nämna i samma mening som iPhoto eller iMovie är ute och cyklar. iPhoto och iMovie håller sådan klass att dom skulle kunna säljas dyrt separat. Jag är ingen storanvändare av något av dom, men när jag pratar med många som nyligen bytt till Mac så brukar just iLife programmen vara en "doldis" som de flesta blir otroligt positivt överraskade av när man får testa dom för första gången, man räknar liksom inte med att bara få sådana program gratis med en dator.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017