Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


DHL/Schenker/Posten

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-09, 07:46 #9
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Jag måste saga att jag blir väldigt (positivt) förvånad av svaren. Jag trodde inte det fanns någon i det här landet som var nöjd med sin logistikpartner.

Vi skickar drygt 50 försändelser om dagen (ej helger). Det genomsnittliga varuvärdet är ca 450 kr. 90 % av utskicken väger under 2 kg, men över 100 g. Ungefär 25 % av beställningarna är postförskott.

Lejonparten av det vi skickar går alltså som skrymmande brev med Posten Meddelande. En liten del av försändelserna går som REK eller Postpaket. Det beror lite på vikt och varuvärde. Vi använder idag Unifaun med orderkoppling, så skrivaren spottar ut rätt etikett automatiskt beroende på beställda varor.

Personligen så är jag mycket missnöjd med Posten. En allt för stor del av våra skrymmande brev kommer aldrig fram. Det är extremt sällan som någonting försvinner helt. Men en stor del av avierna når aldrig mottagaren som därför inte kan hämta ut sin beställning. Vi har dagligen kunder som blivit utan avi.
Postpaket via Posten Logistik är inte ett alternativ. Priserna är helt enkelt för höga. Inte så konstigt heller, eftersom de tar betalat för 3 kg, även om ett paket väger 100 g. Jag har förhandlat priser med Posten och fått en ganska kraftigt prissänkt offert. Men det är fortfarande för dyrt.

Alternativen som återstår blir då:

1. Posten Varubrev
2. Schenker
3. DHL

Hur de olika alternativen hanterar pallfrakt eller internationella leveranser är inte relevant i mitt fall, eftersom vi uteslutande skickar mindre försändelser till svenska privatpersoner.

Eftersom det går att skriva avtal via tredje part med både DHL och Schenker så verkar det inte spela någon större roll på priset hur stora kvantiteter man skickar. Jag funderar därför på om man kanske skulle låta kunden själv välja. Som jag förstår det så har tex DHL en tjänst där kunden själv kan välja utlämningsställe. Min tanke är att om kunden upplever alternativen som för avlägsna, så har denna alltid möjlighet att välja Schenker eller Posten istället.

Om du inte skickar mer än 50 försändelser per dag är det ingen idé att använda sig av tre aktörer. Det kommer bli oerhört mycket mer jobb för dig än vad det ger service till kunderna.

90% av dina beställningar väger under 2 kg och lejonparten skickas som brev. Det betyder att du skickar runt cirka 5 paket per dag och av de fem paketen ska kunderna få välja av DHL eller Schenker och du i din tur får tre olika hämtningar med tre olika hämttider.

Hur förpackar du varorna och hur adresserar du dem? Har du varit i kontakt med någon på Posten om ditt problem med skrymmande brev? Vi skickar mängder med skrymmande brev och upplever inte så stora bekymmer. Visst händer det att man får ringa ombud men det hör absolut inte till vanligheterna (bortsett från jul när kunder blir hispiga)
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
 


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017