FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
... Mitt andra inlägg här...
Jag ser mig själv som en ganska duktig utvecklare och har gjort en del sidor som har helt okej PR på google. Inget super (jag förstår inte ens hur man kan få typ 7, men antar att det måste vara en makalöst stor site?!) Hur som helst, ni kan titta på ett par enkla utdrag som är helt okej (obs: jag har ingen aning om vilken standard ni ligger på, men det märker jag snart) www.iceborlange.se www.arjatobias.se www.fishingconcepts.net Dessa tre har helt okej rating, eller ja, de fungerar i alla fall, och bara den övre av dessa tre har någorlunda genomtänkt design ur sökmotorperspektiv, de två nedre var jag inte påläst nog för (gjorde alltså de innan). Felet med de två nedre är att sessions-id't kan hamna i länkarna, vilket vi alla vet vad det innebär - skit! Dock så har google på något sätt filtrerat bort detta på något sätt jag inte förstår, för sessionsid't har faktiskt försvunnit med tiden (i början hade alla googlelänkar sessionsid, nu är det ingen, eller väldigt få). I alla fall, trots det så har google bra koll på sidan. Men ett av mina senaste projekt, www.svenskkf.se är HELT ignorerat av google. Google vet att den finns, jag har även en google sitemap som fungerar, ett par andra siter har länkar till denna. Den har funnits i massor av blocketannonser, och jag förutsätter att google respektar blocket för att anse att blocket ger värde till svenskkf. Men google har bara vart inne på svenskkfs första sida - dvs, aldrig brytt sig i sidkartan eller har följt någon av länkarna. Med svenskkf så gjorde jag två sakre som jag aldrig tidigare har gjort med en site: 1: Använder mod_rewrite för snyggare adresser 2: Använder ini_set("session.use_trans_sid", 0); för att dölja sessionidt för att inte göra samma misstag som med FC/AT som jag nämner ovan. Jag har även en session_start(); i min header = varje sidladdning för att hantera inloggning smidigt. Jag kanske borde använda cookies istället, men jag har en vana med sessions sådär på gott och ont - berätta för mig om det är dumt. Ah, kan ni vara snälla och titta på svenskkf.se och säga om det finns något potentiellt som gör att google helt enkelt inte gillar den? Jag har även tittat i google webmaster tools någonstans förut och försökte se om de på något sätt har spärrat den eller liknande, och enligt google så hade de inget emot siten på det sättet. Andra siter jag har gjort har fungerat skitbra, som typ iceborlange.se som iaf kommer på förstasidan om man söker på spelhall etc, det är jag helt nöjd med för en så pass liten site. Har JAG gjort något misstag eller vad är det som händer? Det roliga är att jag har gjort en seriös insats med att just den där siten skulle ha bra rating, fina adresser, klicka er in på en specifik köksmodell så ser ni att det är ganska fina adresser dit etc - sedan ignorerar google siten helt. Altavista däremot tycker om den, "kvalitativa kök" eller "prisvärda kök" så är det en förstaplats, så vill vi ha det. Jag kan faktiskt inte förstå vad det är för fel. Okej att man kan tycka att fler ska länka till sidan, men jag har gjort siter med mycket mycket sämre nätmarknadsföring, typ "kalles hemsida" som google har fungerat betydligt bättre på. Tack, MVH Tobias, Falun |
|||
![]() |
![]() |
|
|