WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Kan någon bedöma varför google ignorera denna site (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=17797)

totoo 2006-11-30 03:01

... Mitt andra inlägg här...

Jag ser mig själv som en ganska duktig utvecklare och har gjort en del sidor som har helt okej PR på google.
Inget super (jag förstår inte ens hur man kan få typ 7, men antar att det måste vara en makalöst stor site?!)

Hur som helst, ni kan titta på ett par enkla utdrag som är helt okej (obs: jag har ingen aning om vilken standard ni ligger på, men det märker jag snart)

www.iceborlange.se
www.arjatobias.se
www.fishingconcepts.net

Dessa tre har helt okej rating, eller ja, de fungerar i alla fall, och bara den övre av dessa tre har någorlunda genomtänkt design ur sökmotorperspektiv, de två nedre var jag inte påläst nog för (gjorde alltså de innan).

Felet med de två nedre är att sessions-id't kan hamna i länkarna, vilket vi alla vet vad det innebär - skit!
Dock så har google på något sätt filtrerat bort detta på något sätt jag inte förstår, för sessionsid't har faktiskt försvunnit med tiden (i början hade alla googlelänkar sessionsid, nu är det ingen, eller väldigt få).

I alla fall, trots det så har google bra koll på sidan.

Men ett av mina senaste projekt,

www.svenskkf.se är HELT ignorerat av google. Google vet att den finns, jag har även en google sitemap som fungerar, ett par andra siter har länkar till denna. Den har funnits i massor av blocketannonser, och jag förutsätter att google respektar blocket för att anse att blocket ger värde till svenskkf.

Men google har bara vart inne på svenskkfs första sida - dvs, aldrig brytt sig i sidkartan eller har följt någon av länkarna.

Med svenskkf så gjorde jag två sakre som jag aldrig tidigare har gjort med en site:

1: Använder mod_rewrite för snyggare adresser
2: Använder ini_set("session.use_trans_sid", 0); för att dölja sessionidt för att inte göra samma misstag som med FC/AT som jag nämner ovan.

Jag har även en session_start(); i min header = varje sidladdning för att hantera inloggning smidigt. Jag kanske borde använda cookies istället, men jag har en vana med sessions sådär på gott och ont - berätta för mig om det är dumt.

Ah, kan ni vara snälla och titta på svenskkf.se och säga om det finns något potentiellt som gör att google helt enkelt inte gillar den? Jag har även tittat i google webmaster tools någonstans förut och försökte se om de på något sätt har spärrat den eller liknande, och enligt google så hade de inget emot siten på det sättet.

Andra siter jag har gjort har fungerat skitbra, som typ iceborlange.se som iaf kommer på förstasidan om man söker på spelhall etc, det är jag helt nöjd med för en så pass liten site.

Har JAG gjort något misstag eller vad är det som händer?
Det roliga är att jag har gjort en seriös insats med att just den där siten skulle ha bra rating, fina adresser, klicka er in på en specifik köksmodell så ser ni att det är ganska fina adresser dit etc - sedan ignorerar google siten helt.

Altavista däremot tycker om den, "kvalitativa kök" eller "prisvärda kök" så är det en förstaplats, så vill vi ha det.

Jag kan faktiskt inte förstå vad det är för fel. Okej att man kan tycka att fler ska länka till sidan, men jag har gjort siter med mycket mycket sämre nätmarknadsföring, typ "kalles hemsida" som google har fungerat betydligt bättre på.

Tack, MVH Tobias, Falun

1337pm 2006-11-30 03:46

Sökte och sökte på Google och fick upp svenskkf .se på 7:e respektive 1:a plats. Är det vad du menar med att Google ignorerar sajten? :)

totoo 2006-11-30 04:08

Ah, det där svänger som tusan, ibland finns vi med där och ibland inte, den där tar jag inte på allvar pga att den är så instabil. Första veckan eller liknande så låg vi etta på kvalitativa kök, sen var vi inte med alls (google rapporterade i webmaster tools att INGEN indexerad sida fanns hos dem), sen är man med på listan igen.

Nu var det dålig timing att den var med där, nu framstår jag nästan som dum. :)

Men oavsett - faktum är att google aldrig har indexerat något mer än förstasidan, index.

Men just nu har jag tillfälligt använt ett par temporära knep för att försöka få google att fatta att sidan finns. Jag har boostat den temporärt från två andra siter för att se om det kan ge vad google behöver, men nä, google vill inte följa länkarna eller bry sig i sidkartan ändå. Google laddar ned den och har enligt egna uppgifter mottagit 66 länkar, men tydligen är de inte värda att besöka.

Det måste finnas en vettig anledning till detta.

Danski 2006-11-30 05:29

Nya sidor med inga eller få inlänkar och PR0 får endast förstasidan indexerad.

Med nya sidor är det lite si och så på google, du får vänta en månad eller två innan du kan börja analysera vad som händer.

totoo 2006-11-30 05:45

Den har vart uppe i flera månader redan, så den har fått lite tid redan.

Det är ju en del siter som har länkat till dem. Okej, max 10 olika hittils kanske (pga att ägaren har ignorerat marknadsföring, tills nu, typ), men hur många ska behövas för att google ska bry sig i att gå till sida två? Jag menar, seriöst... Jaja.

Men men, man får väl ge det mer tid antar jag.

Men tack för infon iaf, jag visste inte att det fanns något system för det där med att bara förstasidan skulle indexeras, det har jag helt missat i googles texter.

1337pm 2006-11-30 09:16

Citat:

Din sökning - link:www.svenskkf.se - matchade inte något dokument.
Google har uppenbarligen inte indexerat inlänkarna ännu. En inlänk du kan börja med, och som borde ge resultat hos Google är den som kommer från Sunet. Hittar ingen köksförmedling där nämligen....

hubbert 2006-11-30 11:13

Nu är ju Googles linksökning inte så mycket att lita på då den redovisar minst sagt lite konstigt och utan ett synbart system. Du kan ligga bra till i Google och ha samtliga sidor indexerade och en linksökning redovisar 0 inlänkar.

Kontrollerar man din domän i MSN och Yahoo så visar MSN att du har en extern inlänk och Yahoo att det finns två externa inlänkar.

Sedan är sidan som tidigare påpekats indexerad i Google, en av dem i alla fall. Så det är nog bara att vänta, det kan ta månader före hela webbplatsen indexeras ordentligt hos Google.

bivald 2006-11-30 12:41

Är tyvärr på springande fot men tänkte i alla fall lägga ett kort inlägg om PR 7 och att det är fullt möjligt att få det på en mindre sida om du har bra uppbyggnad och länkningar.

Mvh/ Niklas

totoo 2006-11-30 12:46

1337pm: Nu har jag inte greppat alla smarta metoder man kan använda för det här, men vad kan sunet stå till tjänst med? Var lägger jag till köksförmedling där?

hubbert:

Alltså vissa av mina siter har gått bra efter ett par dagar på google, denna har vart igång sen i augusti. Just nu har jag ju slängt upp så att fishingconcepts och arjatobias länkar till denna, bara temporärt för att se om de kunde ge lite skjuts i det hela, men efter en vecka eller vad som kan ha gått nu så har det inte blivit några större framsteg än. Sen min firmasite (som bara är en startsida än så länge) ;) länkar ju också till svenskkf, men google å andra sidan idiotförklarar ju min egna site också än så länge. :)

Jag är ju orolig att det är nåt fel då den har varit online i 3½ månad och bara förstasidan är indexerad. Okej att rätt få respekterade källor har länkat till den, men borde inte typ 10 blocket-annonser göra något vettigt?

Grejen är att jag själv inte har någon site med bra PR än som jag kan boosta mina siter med, så jag kanske ska försöka klämma in den på lite finurliga ställen på nätet, typ forum, sätt betyg på min hemsida-siter etc.

Har ni tips på sådana (som jag vet att SEO-tokar brukar använda) så välkomnas det.

Tack!

EDIT

bivald, men då lär man ha massor av externa inlänkar, eller?
Jag vet i alla fall grunderna i vad som är bra länkstruktur (tror jag), kan du göra en bedömning på min insats där?
Om man t.ex. går in på ett kök så får man se andra modeller med samma färg och andra modeller av samma tillverkare etc - så att man länkar runt som fan mellan prylarna. Om det är någon här som har facit för att få PR7 (högre än 4 iaf) så välkomas kritik på mitt upplägg, då detta är alltså första siten jag gör som _VERKLIGEN_ är tänkt att ge bra resultat på sökmotorerna. Jag har gjort denna så bra som jag bara vet att man kan göra, jag har alltså använt allt jag känner till för att få bra struktur på det sättet.

hubbert 2006-11-30 13:12

Om du tar dig tid att söka här på forumet så kommer du se att tiden fär att få en sajt indexerad kan vara ett antal månader upp till nästan ett år ibland. Om du tidigare fått in sidor snabbt har inte med det här att göra.
En sida är indexerad redan, resten kommer komma senare (med viss reservation eftersom jag inte studerat din källkod, ej heller uppbyggnaden av undersidor).

Rent generellt ang indexering så räcker det med en enda länk från en sida som redan är indexerad i Google för att komma in. Den sidans PR är oväsentlig. Antal länkar har heller ingen betydelse, för indexeringen vill säga, de har betydelse för rankningen i SERP:en.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson