FAQ |
Kalender |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Via e-post marknadsföring kan man sprida aktuella nyheter/erbjudande om företagets produkter till stora grupper av mottagare. E-post marknadsföring är ett mycket kostnadseffektivt sätt att marknadsföra produkter & tjänster. Med hjälp av e-postadresserna kan du enkelt och effektivt kommunicera med nya potentiella kunder.
Vid varje e-mailutskick till kunder och kundämnen skall framgå: 1. Vem som är avsändare av e-mailet, s.k. adresskälla, och 2. Hur mottagaren ska göra för att kunna spärra sig för framtida utskick E-postmottagarens önskan att slippa motta information och reklam via e-post ska respekteras. Praktisk tillämpning av lagen för e-postmarknadsföring För att säkerställa att ni inte bryter mot några lagar - varken skrivna eller oskrivna - är det bra med en nedtecknad policy. Riktlinjer gör lagen mer gripbar i sin tillämpning och kan också fungera som ett underlag för diskussioner kring e-postmarknadsföring. Man skulle kunna säga att information via e-post endast får sändas om följande förutsättningar är uppfyllda: Mottagaren skall vara en företagsadress, dvs mottagaren skall representera ett företag. Mottagaren får inte ha tackat nej till att sin e-postadress används i marknadsföringssyfte. Marknadsföringen som man skickar ut (nyhetsbrev/annons etc) måste gälla produkter/tjänster som riktar sig till företaget. Det får ej rikta sig till mottagaren som privatperson. E-postutskicken ska innehålla en giltig adress dit mottagaren kan sända en begäran om att marknadsföringen ska upphöra dvs möjlighet att avregistrera sig mot kommande utskick (så kallad opt-out). Informationen i nyhetsbrevet får inte ha innehåll som kan uppfattas som stötande, kränkande eller uppmuntrande till brottslig handling. |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|