Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Äpplen och päron. Han har jämfört olika versioner av PHP hos de olika webbhotellen. Skillnaden i prestanda mellan t ex PHP 5.3 och PHP 5.5 är enorm. Så testet är helt missvisande, tyvärr.
|
Hej Jonathan - förstår inte riktigt hur du tänker här. Så för att ett lager av mjukvara kan möjligen vara olika så är hela testet missvisande? Det var det konstigaste jag har hört. Utgångspunkten för alla som driver en webbsida är att de vill att sin sida kan sättas upp enkelt, fungerar och laddas snabbt. Du har kanske 15-20 lager av saker som skall samköras för att få en slutprodukt som gör att sidan laddas på X tid. I detta fallet väljer du ut ett av dessa många lager (PHP) och för att inte alla webbhotellen kör samma där så blir det missvisande? Så om FSData kör en annan version av Apache jämfört med Binero så är alla test helt missvisande? Alla lager samspelar för att ge ett resultat - och det är det samspelande resultatet som är viktigt för de som har en webbsida hos er eller någon annan. Tex om du väljer fel hårdvara men kör PHP 5.5 (som ju ger några procent bätrre resultat) och sidan laddar på 10 sekunder... ja kunden lär inte vara nöjd oavsett om du kör PHP5.5.
Nej - precis tvärtom anser jag! Detta testet visar på exakt det kunden är ute efter - dvs kommer min sida ladda snabbt eller ej. Kunden bryr sig i 99,9% av fallen inte vad vi kör för hårdvara, om vi väljer Apache, NginX eller vilken version av underliggandet tekniker generellt - bara det fungerar med vanliga versioner av CMS mm och gör det snabbt.
Det som är viktigt här är att webbhotellen har ansvar för slutresultatet och det är upp till oss alla att uppgradera och använda alla de olika möjliga tekniker för att göra sidorna snabba. Att ge kunderna val av olika PHP versioner och kanske då sätta en äldre version som default visar kanske på hur viktigt flöden och tydlighet i tjänsten är då man kanske lätt väljer "fel".
Detta testet är heller säkert inte fel
http://www.webhosting-benchmark.com/rank - men det mäter vissa individuella bitar som separat kanske är rätt. Då kunderna dock oftast har frågan "kommer min sida laddas snabbt" så kanske just det testet inte visar på helheten som svarar på den frågan. Dvs en snabb insert på en databas är inte garanti för att helheten blir bra. Det finns ju många andra tekniker att snabba upp sidan idag. Admax är ju många gånger 10 gånger snabbare än andra. Frågan är om det innebär att sidorna hos Admax alltid är 10 gånger snabbare än alla andra? Jag tror kanske fallet inte är så.
Varför testet webbmekanikern var så intressant för mig var att det testade ju faktiskt det kunderna är ute efter - och det då med WP vilket är absolut mest populärt.