Kom ihåg mig?

Hyra programmerare, betala först eller senare?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-09-15, 23:48 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Jag skulle nog säga att de allra flesta projekt är på under 3 månader och det är relativt få företag som skulle betala över 100 000 för en hemsida. Huvuddelen av alla företag som vill ha en hemsida är beredda att betala mellan 10.000 och 50.000 för en hemsida.

Det går att göra bra sidor även med den budgeten, men det gäller ju att man håller det hyfsat enkelt och att man inte bygger ifrån scratch i varje projekt. Det blir kanske inte blir helt perfekt, men det kanske blir 95% perfekt. De flesta företagen är inte beredda att betala det dubbla för att komma upp i 98%. En sida blir aldrig helt perfekt oavsett hur mycket tid man lägger ned. När man färdigställt en hemsida till perfektion har kraven och önskemålen redan ändrats något. Det gäller helt enkelt att nöja sig så att man landar på en nivå som lagom för kunden när det gäller både prislapp och slutresultat.

Det här är den verkligheten de flesta i webbranchen lever i. Det måste du väl inse också Conny?
Vem har pratat om en hemsida? En webbsida kanske man kan fixa på ett par dagar. Men det kallar inte jag för utveckling. Det är väl mer webbdesign.

Jag pratar om normala konsultuppdrag som systemutvecklare.

Det är högst onormalt att jobba med konsultuppdrag som utvecklare som är så korta som en månad eller kortare. Jag ser ibland att man söker utvecklare för uppdrag på 2-3 månader men det är oftast kompletteringar av befintliga applikationer. Man hinner inte bygga kvalitativa applikationer från scratch med arkitektur, krav m.m. på så kort tid.

Jag har vid ett tillfälle försökt mig på att bygga ett system med en befintlig databas på så kort tid som 2 veckor men det gick inte alls, för kunden hann inte ens skriva ner sina krav på den tiden. Kunden kom fram med ett första utkast på den sista dagen av de 10 kalenderdagar som stod tillbuds för projektet. Jag fick gissa mig fram de första 9 dagarna och försöka diskutera muntligt men det var svårt för det fanns ingen dokumentation att utgå ifrån och beställaren hade inte koll på vare sig verksamhetens krav eller tekniken alls. (Den ordinarie utvecklaren var på semester, all kunskap om krav och teknik fanns i hans huvud, ingen dokumentation).

Det var hos ett stort företag så de hade en IT-drift och en egen utvecklings-avdelning, men kommunikationen fungerade inte mellan dem.

Projektet havererade. Som inhyrd konsult kan man inte trolla, även om man jobbar dygnet runt och bjuder till med sitt yttersta.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-09-15 klockan 23:52
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017