JonasN - Blev lite förvånad när jag läste ditt inlägg. Vi började tidigt med cloud computing. 2009 öppnade portarna för City Cloud och utan tvekan har vi lärt oss en del saker på vägen om storskalig drift med väldigt många virtuella maskiner. Upptid kan alltid diskuteras och är många gånger individuellt då vi oftast inte ansvarar för OS eller applikationer. Men om man tittar på lite oberoende företag som jobbar med att mäta upptid och prestanda så kör tex Cloud Harmony en hel del tester mot de större leverantörerna. En del är upptiden som mäts - och den dök självklart för oss igår - men ger en indikation i alla fall:
http://cloudharmony.com/status - förra kvartalet låg vi på 99.991%. Man skall också veta att få sådana här tjänster tar i beaktning planerat underhåll så i de siffror du ser är även underhållen med. City Cloud är en relativt stor miljö idag dock så det är samtidigt väldigt sällan som alla påverkas samtidigt - så en kund kan ha en bättre upplevelse än en annan tex. Likadant i större bolag - Amazon har varit nere två gånger sedan jul - men det påverkade långt från alla.
Krasher händer - och kan vara många anledningar. Backup är ett ansvar kunden har för sin VPS i City Cloud. Vi tillhandahåller lösningar för det samt att vi tar backup dagligen för vår egen del i lägen som igår. Vi kan sålunda återställa alla maskiner och kör backup till två skilda hallar (Stockholm och Karlskrona). Saker kan självklart gå fel men där har du lite av vår process - och därav min förvåning när jag läste ditt inlägg.
Skulle vara bra om du kan PMa mig lite konto uppgifter så skall jag försöka ta reda på vad som har gått så fel i ditt fall... Tack.