Citat:
Ursprungligen postat av coredev
Nja.. alltså jag dissade inte dina teknologier, de verkar mycket vettiga och jag använder själv en del av dem. Personligen tycker jag att Compass verkar riktigt spännande. Jag pratade mer i generella ordalag.
>> Ramverk tenderar att snabba upp så länge man håller sig
>> till ramarna, måste man gå utanför ramarna blir livet ett
>> helvete.
> Har du något exempel på de där? Har själv inte varit med
> om de nämligen.
Delar av Spring för Java, Hela ASP.NET för att ta ett par ruggiga exempel.
> Sedan så känns det lite som att flaskhalsen hos majoriteten
> av webbutvecklarna idag sitter någon helt annan stans.
> Okomprimerade JS- och CSS-filer är något som jag ser dagligen,
> för att bara nämna några fel.
Jag håller med om att den delen är otroligt eftersatt, ihop med cache-kontroll av statiskt material samt att man inte gzip:ar HTTP-responsen. MEN jag tror tyvärr att slöa ramverk är ett riktigt stort problem på webben idag. Ett problem i stort är att kunskapen om optimeringar är dålig bland utvecklare idag, min gissning är att det till stor del är konsultvärldens fel. Både för att för många rookies anlitas, men även för att kraven ligger på att producera så många sprint tasks som möjligt på så kort tid som möjligt.
Vill återigen gärna poängtera igen att de teknologier du visar upp i din lista inte har något att göra med denna diskussionen. :-)
|
jag håller helt med dig..
jag tror att många börjar kolla på optimering först när kunden skriker..
Det är väldigt viktigt med optimering bland annat eftersom Google rankar delvis på hur snabb sidan är..
Själv håller mig till Drupal där det redan finns fullt stöd till cache, gzip, merge css och JS osv.. funkar väldigt bra prestandamässigt.